netwerk van merkleiders

Industry Meetup Influencer Marketing: samen op scherp voor transparante reclame

DSC_0141.JPG

Linda Hell

Reclame moet herkenbaar en betrouwbaar zijn en dat geldt onverminderd voor influencer marketing. Alleen zo verdien je vertrouwen van je social media publiek. Dat was de overkoepelende boodschap van de Industry Meetup Influencer Marketing, georganiseerd door DDMA en bvA op 3 juni jl in het auditorium van de Goede Doelen Loterijen in Amsterdam.

Influencer marketing ligt onder vuur. Terwijl de budgetten van adverteerders groeien, is de geloofwaardigheid van influencers schrikbarend laag. Recente incidenten, naar aanleiding van een uitzending van Rambam en Netflixdocumentaire Fyre, doen het imago van deze relatief nieuwe vorm van marketing ook geen goed. Onduidelijkheid over hoe influencers op een transparante en betrouwbare manier reclame kunnen maken vormt de grootste bottleneck.

Daarom heeft de Stichting Reclame Code (SRC) in samenwerking met onder meer DDMA en bvA de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing aangescherpt. Met een duidelijke uitleg en nieuwe praktijkvoorbeelden geeft de code handvatten aan adverteerders, influencer bureaus en influencers hoe zij reclame op social media herkenbaar kunnen maken. De regels in deze vernieuwde Reclamecode zijn bindend voor de gehele industrie.

Om zoveel mogelijk partijen op de hoogte te brengen van de do’s en don’ts voor herkenbare en betrouwbare influencer marketing is deze industriebrede bijeenkomst belegd. De sessie werd bijgewoond door ruim 120 vertegenwoordigers uit het speelveld van influencer marketing.

Op de bijeenkomst gaf Stichting Reclamcode (SRC) een toelichting op de pas gepubliceerde Reclamecode Social Media & Influencer Marketing en de ondersteunende informatie-website. Ook kwam OCW vertellen wat de herziene Mediawet gaat betekenen voor influencer marketing en deelde Tui ervaringen uit de praktijk van het opzetten en managen van influencer marketing campagnes.

Als uitsmijter gaven influencer en reclameman Noah de Zeeuw en Rik Ledder van TBWA een preview van de campagne over herkenbare influencer reclame die SRC dit jaar gaat uitrollen.  Ter plekke ‘unboxte’ De Zeeuw een driedimensionale en kleurrijke versie van het #ad teken. Hashtag ad staat in de campagne symbool voor alle manieren waarop je reclame op social media platforms herkenbaar maakt.

Als organisatoren van de bijeenkomst riepen DDMA en bvA alle betrokkenen op gezamenlijk het belang van de code uit te dragen en de campagne te ondersteunen. De komende tijd zullen beide organisatoren de Reclamecode Social Media en Influencer Marketing bij diverse bijeenkomsten over influencer marketing voor het voetlicht brengen.

Lees hier de Reclamecode Social Media en Influencer Marketing in het kort

Download hier de presentatie van de Meetup

Presentatie Industry Meetup Reclamecode Social Media en Influencer Marketing

share