netwerk van merkleiders

BVA: “Dwing transparantie af”

shutterstock_169549985

Afgelopen week verscheen het rapport van de Amerikaanse adverteerders vereniging (ANA) over het gebrek aan transparantie in de mediabranche. Transparantie is al jaren een speerpunt van BVA en het ANA-rapport maakt duidelijk dat dit onderwerp actueler is dan ooit.

Frenkel Denie, voorzitter BVA:
Half the money I spend on advertising is wasted. The trouble is, I don’t know which half (John Wanamaker, 1889 – 1922). Digital is het eerste medium voor adverteerders na 110 jaar, waarmee je de effectiviteit zelfs real time kunt meten. Het kan niet waar zijn, dat de helft van het geld nu verloren gaat ten gevolge van intransparantie in de digital media. Het lijkt erop dat we teruggaan naar de 'Mad Men’ tijden van de jaren 50/60, terwijl we juist in een "Math Men” marketing evolutie zitten. Vandaar dat BVA pro-actief via specialistische trainingen en workshops adverteerders bijspijkert op wat je nu werkelijk voor wat betaalt. Zeker voor de kleinere en middelgrote adverteerders is het van belang om dit te begrijpen omdat zij vaak niet over de interne specialisten beschikken.”

Digitalisering maakt het technisch mogelijk dat alles gemeten kan worden. Uit het ANA-rapport blijkt o.a. dat het in ‘digital’, totaal ontbreekt aan transparantie en dat een groot deel van het geld dat adverteerders betalen niet bij de uitgevers terecht komt. De marges op RTB en programmatic liggen volgens het rapport tussen 30 en 90 procent.

Cijfers die BVA overigens niet vreemd in de oren klinken. BVA heeft 1,5 jaar geleden digital een hoge prioriteit gegeven binnen de vereniging. BVA ontwikkelt activiteiten om het kennisniveau van haar leden te vergroten en de leden derhalve weerbaar te maken. Over onderwerpen als programmatic trading, real time bidding, viewability, adblocking, malvertising, etc. organiseerde en produceerde BVA het afgelopen jaar masterclasses, bijeenkomsten, cursussen en whitepapers. BVA helpt adverteerders op deze manier hun kennis te vergroten om zo transparante afspraken te kunnen maken.

Binnenkort zal BVA voor leden de collegedag programmatic nogmaals organiseren.

Petra Bremer – Marketing Communicatie Manager, ING Nederland: “Een superleerzame dag. Waarin echt in Jip & Janneke taal wordt uitgelegd wat Programmatic is, wat je er mee kan maar zeker ook waar je de kritische vragen kunt stellen als adverteerder. Zeker een aanrader dus!”

Stefanie Sijstermans – Inkoopadviseur Marcom Aegon: “Het was een leerzame dag en kan hem aanbevelen aan iedereen die meer wil weten over online media inkoop en planning. Doordat de sprekers voortdurend boeiden en je meenamen in de materie vloog de dag voorbij.”  

Lid worden van BVA? Of vragen over BVA of transparantie in mediadata, neem contact op via info@bva.nl of 020-798 8850

Vraag het volledige ANA-rapport hier aan.

share