Er is de laatste tijd veel te doen in de media over mogelijke misstanden op de grote digitale platforms. Meest recent is het nieuws over Google dat videoadvertenties die op YouTube zijn ingekocht ook zouden (kunnen) verschijnen op andere websites die niet de veiligheids- en viewability-garanties van YouTube geven. Daarmee zou Google zijn eigen policies en kwaliteitsstandaarden schenden.

Op privacygebied kwam Meta onlangs in het nieuws vanwege een recordboete voor het illegaal doorgeven van persoonsgegevens naar de VS. En TikTok ligt onder vuur vanwege kritiek op de beperkte veiligheid voor kinderen, een doelgroep die bovenmatig veel gebruikmaakt van het platform.
Deze issues roepen begrijpelijkerwijs veel vragen op bij adverteerders. Om meer duidelijkheid te krijgen en bvA-leden overwegingen mee te geven bij de inzet van de platforms, zorgen we als bvA voor een open dialoog met deze partijen. Zo organiseerden we onlangs een Q&A-sessie met TikTok, waar bvA-leden hun vragen konden stellen. De uitkomst hiervan kun je vinden in deze Bijsluiter. Momenteel onderzoeken we of dergelijke sessies met andere platforms ook waardevol voor merkleiders kunnen zijn. Heb je vragen? Mail ons dan via info@bva.nl.