Gepubliceerd op: 30 oktober 2023

Het is Nationale Klimaatweek 2023

  • Duurzaamheid
  • Verantwoord
  • Positive Change

Het is Nationale Klimaatweek! Wij geloven in de positieve bijdrage van merken aan de noodzakelijke transitie. Bijvoorbeeld door consumenten te stimuleren tot duurzaam gedrag en door eerlijk over duurzaamheid te communiceren. Daarom besteden we er hier deze week van maandag 30 oktober t/m vrijdag 3 november extra aandacht aan door inspirerende voorbeelden.

Koeienweiland stockfoto

bvA voorzitter Erik van Engelen: 'Bedrijven stop met greenhushing'

vrijdag 3 november 


Lees dit blog op Adformatie.nl van onze voorzitter, Erik van Engelen over waarom bedrijven hun positieve bijdragen aan klimaat en gezondheid moeten uitdragen. En niet stil houden uit vrees voor greenwashing. Daarom besteedden wij afgelopen Klimaatweek aandacht aan de duurzame initiatieven van onze leden. En dat blijven we de rest van het jaar ook doen!

Van speelgoed naar speelbeter op Marktplaats

vrijdag 3 november

Van speelgoed naar speelbeter op Marktplaats - Tijdens het webinar ‘Er was eens.... Storytelling & positive change’ op 25 mei gaven Eveline Eberhardt en Anna Bressers een inkijkje in de totstandkoming van de Marktplaats Speelgoed campagne van november 2022. Ze lieten zien hoe Marktplaats met een sterk creatief concept en storytelling strategie erin wist te slagen een positieve mindset- en gedragsverandering teweeg te brengen, te midden van het sterke competitieve landschap dat kenmerkend is voor de wintermaanden.

Het kopen van tweedehands speelgoed is altijd een duurzaam idee. En met de decembermaand in aantocht zetten wij de duurzame boodschap van deze mooie campagne graag weer in het licht! 

Wil je dit inspirerende verhaal terugluisteren? Dat kan hier 


'AH Overblijvers', mooi middel in de strijd tegen verspilling

donderdag 2 november 2023

Albert Heijn neemt continu stappen om voedselverspilling te voorkomen met als doel in 2030 de helft minder te verspillen ten opzichte van 2016. Een mooi voorbeeld is ‘AH Overblijvers’.  Dit zijn pakketten met producten die aan het eind van de dag overblijven in de winkel omdat ze naderende houdbaarheidsdatum hebben of uit het assortiment gaan. In de AH-app zien klanten in welke winkels deze sterk afgeprijsde Overblijvers worden aangeboden. Met succes: er gingen vanaf de introductie vorig jaar al meer dan een miljoen pakketten over de toonbank. De AH Overblijvers vielen bovendien dit jaar onder meer in de prijzen bij de Sustainable Food Awards. Sinds kort zijn ook AH Overblijvers Tips voor thuis aan de app toegevoegd. Zie https://nieuws.ah.nl/albert-heijn-introduceert-ah-overblijvers-tips-voor-thuis/ .


McDonald's en FrieslandCampina bundelen krachten voor vermindering uitstoot broeikasgassen zuivelketen

dinsdag 31 oktober

Deze maand gingen de twee merken een nieuwe samenwerking aan gericht op het versneld terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen bij de productie van zuivel die zij leveren aan de restaurants van McDonald's in Nederland en België. Deze samenwerking laat de toewijding van de bedrijven zien als het gaat om het bestrijden van de klimaatverandering én is afgestemd op hun klimaatambities voor 2050.

Lees hier meer over dit inspirerende initiatief

 

Gids voor Duurzaamheidsclaims 

maandag 30 oktober

Op 9 maart lanceerden wij de Gids voor Duurzaamheidsclaims met bijbehorende Checklist om marketeers en hun bureaus te ondersteunen bij het maken van verantwoorde reclame op het gebied van duurzaamheid. De gids sluit aan bij onze visie dat merken een belangrijke rol kunnen spelen om positieve gedragsverandering en duurzame keuzen te stimuleren bij de consument. Lees hier meer over de gids én download hem direct.

Ter introductie van de gids én om gelijk meer handvatten te geven voor het gebruik ervan organiseerden wij op 9 maart het webinar ’Communiceren over duurzaamheid – wat mag en kan?’ Bekijk het webinar terug zodat je met meer zekerheid kunt uitdragen wat de positieve bijdrage van jouw merk is.

Meer nieuws

Bekijk alles