Wat kunnen merken bijdragen aan de noodzakelijke veranderingen? Hoe communiceer je daarover? En moet je eigenlijk wel over duurzaamheid communiceren? Deze en nog vele vragen kwamen donderdag 26 januari aan bod tijdens het bvA-diner voor PR-, PA- en communicatie-experts in Restaurant De Olifant in Breukelen. Aan tafel zaten bvA-leden uit uiteenlopende branches en met veel communicatie-ervaring op het gebied van klimaat en maatschappij. Toch bracht deze avond ook voor hen weer nieuwe inzichten.

Rocco Mooij (contentstrategist en voormalig hoofdredacteur van vakblad ‘Communicatie’) zorgde deze avond voor de rode draad en nam de leiding om samen met alle aanwezigen deze interessante, maar toch ook lastige vragen te beantwoorden. Want moet je eigenlijk wel altijd communiceren over duurzaamheid of doe je dat alleen als je doelgroep daar behoefte aan hebt? Wat voor waarde heeft een B Corp-certificering voor je merk? En hoe kun je als merk bijdragen aan positive change? Waar de gasten het deze avond over eens waren, is dat het goed is om uit te dragen wat je doet aan duurzaamheid en andere maatschappelijke doelen. Duurzaamheid moet onderdeel zijn of worden van de bedrijfscultuur. Alleen zo kunnen we samen zorgen dat mensen merken blijven waarderen, nu én in de wereld van morgen. En dat sluit volledig aan bij de visie van bvA: merken kunnen een waardevolle bijdrage leveren aan de noodzakelijk (gedrags)veranderingen door o.a. communicatie.
Een mooie lijst ideeën over duurzaamheidscommunicatie werd gepresenteerd zoals het begint bij de top, dilemma’s durven tonen en het moet over morgen gaan, niet over 2050. “Als je het hebt over beginnen bij de top en dilemma’s tonen, wiens verantwoordelijkheid is dat dan? Wie moet daarin de leiding nemen?” Meerdere deelnemers stellen dat er een brug te slaan is tussen het communicatieteam en de andere afdelingen. Vaak gebeurt er veel op het gebied van duurzaamheid en innovatie, maar wordt dit niet gedeeld met de mensen die het naar buiten kunnen brengen. “We hebben de plicht om te verduurzamen en hierover te communiceren. Het is nog een lange weg naar de democratisering van duurzaamheid. Die verantwoordelijkheid rust op onze schouders.”
Niet alleen Rocco, maar ook de aanwezigen zetten elkaar aan tot nadenken én discussiëren. “Ik hoopte te leren van anderen en ideeën te kunnen uitwisselen. Dat is zeker gebeurd. Zo vond ik het een goede opmerking dat er allerlei verschillende stakeholders zijn op het gebied van duurzaamheid. Je kunt ervoor kiezen wat je wel en niet deelt, op welk moment en met wie.”
Wij kijken terug op een interessante en waardevolle avond waarin we met elkaar goed de diepte in zijn gegaan rondom positive change en het communiceren daarover.
Wil jij meer weten over het onderwerp 'communiceren over duurzaamheid'? Meld je dan aan voor ons webinar op donderdag 9 maart.