NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia)

Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) is sinds 2001 verantwoordelijk voor het leveren van bereiksdata voor dagbladen en magazines. In 2014 heeft het bestuur van NOM besloten om het domein van NOM te verbreden naar het in kaart brengen van het totaal lezen (het bereik) van mediamerken van dagbladen en magazines, ongeacht het platform waarop content wordt verspreid. Daardoor kunnen vragen zoals: ‘Hoeveel mensen lezen een bepaald dagblad of magazine op papier, in een digitale vorm of beide?’ beantwoord worden.

Naast het reguliere printonderzoek, de NOM Print Monitor (NPM), is NOM ook verantwoordelijk voor het uitvoeren van de Doelgroep Monitor (DGM). In de DGM wordt gedetailleerde informatie verzameld over de respondenten op een scala aan onderwerpen (zoals o.a. vrijetijdsbesteding, gebruik van producten en merken en financiën) om zo profilering en samenstelling van doelgroepen te optimaliseren. Deze informatie wordt ook bij de andere bereiksonderzoeken gebruikt.

NOM mediamerken

Eind 2017 heeft NOM een nieuw product aan de markt gepresenteerd, waarin het bereik van papier en online van nieuwsmedia en magazines is gefuseerd tot het zogeheten mediamerkenbereik. In NOM Mediamerken 2017 zijn data uit de NOM Print Monitor en de NOBO-bereiksdata van websites en apps samengebracht in een omvangrijk fusiebestand.

Website NOM:
www.nommedia.nl

Adverteerders in NOM

De afvaardiging van adverteerders in het bestuur van NOM is als volgt:

Bestuur NOM
Harry Dekker, Unilever Nederland
Hanne Alblas, BVA