netwerk van merkleiders

Bereiksonderzoek

Bereikcijfers zijn van oudsher de ‘currency’ op basis waarvan je als adverteerder je mediaplanning maakt en met mediaexploitanten afrekent. De financiële belangen die hiermee gepaard gaan zijn groot. Een klein verschil in bereikspercentages kan op jaarbasis betekenen dat je tonnen teveel betaalt.

Het belang van algemeen geaccepteerde bereikcijfers, zoals we die hebben in Nederland, is groot. Want hierdoor is er nooit discussie of cijfers wel eerlijk en op de juiste manier zijn berekend, of de prijs voor het onderzoek redelijk is en hoeven partijen niet zelf de cijfers te meten.

Joint Industry Committees

In Nederland hebben we Joint Industry Committees (JIC’s) die deze bereiksonderzoeken realiseren. Als bvA nemen we samen met media-exploitanten en media-adviesbureaus (PMA) deel aan de besturen van de volgende JIC’s:

  • Kijken -Stichting KijkOnderzoek (SKO)
  • Luisteren - Stichting Nationaal LuisterOnderzoek (NLO)
  • Lezen - Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM)
  • Buiten - Buitenreclame Onderzoek (BRO)

Doel van de JIC’s is om het bereiksonderzoek zo in te richten dat het voor alle partijen betrouwbare informatie oplevert. Deze samenwerking zorgt voor relevante onderzoeksresultaten die algemeen aanvaard worden in de markt.

De kosten voor alle bereiksonderzoeken in Nederland samen bedragen zo’n 15 miljoen euro. Dat komt neer op 0,5 procent van de netto-mediabestedingen. Dus van een netto-mediabudget van een adverteerder van 2 miljoen euro gaat 10.000 euro naar de bereiksonderzoeken. bvA ziet erop toe dat deze bedragen verantwoord besteed worden.

Standpunt bvA

bvA zet zich in voor de vrijheid van marketingcommunicatie in een transparant, creatief en innovatief ecosysteem. Van oudsher is bvA dan ook de partij die zich hard maakt voor transparantie in mediaperformance en -kosten.

We vinden het belangrijk dat bereiksonderzoeken:

  • data opleveren die zo objectief mogelijk zijn en niet in het voordeel zijn van één van de betrokken partijen (adverteerders, bureaus noch mediaexploitanten)
  • valide, betrouwbaar en transparant worden uitgevoerd
  • inzicht geven in bereik en contacten voor alle relevante doelgroepen, media en formats

Rol bvA

Als bvA zitten we samen met media-exploitanten en media-adviesbureaus (PMA) in de Besturen van de JIC’s om de belangen van adverteerders te behartigen. Hier wordt het beleid voor de onderzoeken bepaald.

Alle bereiksonderzoeken hebben ook een Technische Commissie voor de kwaliteit en de technische kant van het onderzoek. In deze commissies controleert bvA of de voorgestelde en gebruikte methodieken voor bereiksonderzoek voldoen aan de wensen en behoeften van adverteerders.

Adverteerdersbelang

Namens en voor de adverteerders levert bvA een belangrijke bijdrage aan de verhoging van relevantie en kwaliteit van de mediaonderzoeken.

Als lid van bvA kun je er direct invloed op uitoefenen dat de 0,5% van jouw mediabudget die naar onderzoek gaat, efficiënt en effectief besteed wordt.