netwerk van merkleiders

Ronde Tafeldiner Creativiteit Creëren: Van ego’s tot community’s

2025-02-12 bvA Ronde Tafel Diner Kleurstoff (highres) -72

Op 11 februari vond het bvA-Ronde Tafeldiner Creativiteit Creëren plaats in het sfeervolle Kleurstoff in Amsterdam. Het diner bracht ruim 50 deelnemers samen om te discussiëren over hoe je creativiteit stimuleert en hoe je een omgeving creëert waarin ruimte is voor innovatieve oplossingen om merken te versterken. Het werd een avond vol inspiratie, dynamische gesprekken en waardevolle inzichten, met Lode Schaeffer en Guy Lockhof als sprekers.

“Als bvA zetten we ons ervoor in dat merken in de Nederlandse markt kunnen groeien en bloeien,” benadrukte bvA-directeur Henriette van Swinderen in haar openingswoord. “Voor sterke merken is het belangrijk om onderscheidend te zijn en daarvoor is creativiteit nodig. Maar krijg je die nodige creatieve ideeën in een tijd dat campagnes steeds sneller en vluchtiger zijn?” Henriette introduceerde vervolgens de sprekers van de avond: Lode Schaeffer en Guy Lockhof, die hun unieke perspectieven op creativiteit deelden.

Verschillende creativiteit nodig voor TV en voor social?

Het idee achter dit netwerkdiner was om uit te vinden of de snelle en korte campagnes op social media een andere vorm van creativiteit vragen dan de lang lopende campagnes op TV en andere offline media. Lode, vanuit het meer klassieke creatief bureau ‘INDIE’, en Guy, vanuit de social-first creative agency Home, deelden hun visies hierop. Twee invalshoeken voor verdere discussie.

Beide sprekers benadrukten dat creativiteit draait om merkconsistentie en samenwerking. Lode: “Je moet altijd het hart van je merk kennen en versterken, ongeacht het kanaal of de aanpak.” Guy voegde toe: “Of je nu via social-first werkt of vanuit een klassieke merkstrategie, het gaat erom dat je merk zich op een authentieke manier verbindt met je publiek.”

Creativiteit stimuleren: omarmen van ego’s en het belang van community-denken

Lode opende zijn presentatie met een prikkelende observatie over ego’s. In plaats van de wens ‘to leave your ego at the door’, ziet hij de inbreng van verschillende krachtige meningen als een drijvende kracht voor creativiteit. “Goede discussies en stevige standpunten leiden tot scherpere ideeën.  Het gaat erom dat je ego’s omarmt en durft samen te werken om sterker te worden.” Zijn verdere adviezen om creativiteit te stimuleren waren simpel maar helder: “Denk brand first” en “Do business as unusual as possible”.

Guy richtte zich op een andere uitdaging: hoe blijf je als merk cultureel relevant in een gefragmenteerd medialandschap en met dito doelgroepen? Zijn oplossing: “community-denken.” In plaats van te focussen op brede doelgroepen, moet je merken bouwen die authentiek aansluiten bij specifieke gemeenschappen. “Het gaat er niet om wie je bereikt, maar wie je écht verbindt,” zei hij. Lode: “Het begint met openstaan voor de lange termijn en durven experimenteren. Je moet een omgeving creëren waarin iedereen zich vrij voelt om ideeën te delen.”

Lange termijn focus en merkconsistentie

Hoewel zij vanuit totaal verschillende achtergronden komen, bleken Lode en Guy het uiteindelijk vrijwel geheel eens te zijn. De avond eindigde met hun krachtige boodschap: werk samen met gepassioneerde mensen en blijf trouw aan je merk. Zet in op de lange termijn, durf te experimenteren en creëer een omgeving waarin iedereen zich vrij voelt om ideeën te delen.

Met een flinke dosis inspiratie en creativiteit keerden de deelnemers huiswaarts, klaar om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Wij kijken nu al uit naar het volgende evenement van bvA: het CMO-diner met Mark Ritson op 24 april a.s.!

Download hier de presentaties van Lode en Guy

share