netwerk van merkleiders

Retail Media leeft! Lees nu het rapport met inzichten van merkleiders

Schermafbeelding 2025-05-28 170508

Retail media is bezig aan een opmars in het Nederlandse marketinglandschap. Uit het eerste ledenonderzoek van de bvA Taskforce Retail Media blijkt dat 85% van de merken in 2025 investeert in dit mediatype. Toch zijn er duidelijke signalen dat deze vorm van adverteren nog niet volwassen is. Fragmentatie, beperkte datatoegang en het ontbreken van gestandaardiseerde metrics vormen serieuze obstakels voor verdere groei.

Retail media: sterk in conversie, onderbenut voor merkbouw

De aantrekkelijkheid van retail media zit in de directe link met ROI en (sales)conversie. FMCG-bedrijven lopen voorop in adoptie en waarderen vooral In-Store POS-middelen en Sponsored Products. Dienstverleners tonen groeiende interesse. Merken die retail media nog niet hebben ingezet, overwegen dat vooral om merkbekendheid te bouwen. Toch blijkt uit het onderzoek dat retail media momenteel vooral als conversie-instrument wordt ingezet, terwijl de potentie voor merkbouw en awareness onderbenut blijft.

Retail media staat op een kantelpunt. De basis is gelegd, maar verdere ontwikkeling vereist professionalisering, samenwerking en duidelijke standaarden. De guiding principles van onze taskforce en deze onderzoeksresultaten helpen ons hierin met de retail media-aanbieders de juiste prioriteiten te stellen.

Download de resultaten

Dank gaat uit naar de leden van de bvA Taskforce Retail Media voor hun betrokkenheid bij de totstandkoming van het onderzoek, en in het bijzonder naar alle bvA-leden die aan het onderzoek hebben deelgenomen. Hun waardevolle input heeft geleid tot een scherp en breed inzicht in de ontwikkeling van retail media binnen verschillende categorieën. Hoewel de resultaten indicatief zijn, bieden zij een representatief en betrouwbaar beeld van de stand van zaken onder de aangesloten leden.

share