netwerk van merkleiders

ICC actualiseert gouden standaard voor verantwoorde marketing

a-calvar-X4v3nCjzOVo-unsplash

Wanneer je als adverteerder actief bent in verschillende landen heb je te maken met verschillende regelvelden voor verantwoorde reclame. De overkoepelende internationale ICC Advertising and Marketing Communications Code biedt daarbij houvast. Recent werd de vernieuwde versie van deze code ook in het Nederlands uitgebracht, wat een belangrijke stap is in het harmoniseren van de richtlijnen voor verantwoord adverteren.

De vernieuwde ICC-code voor verantwoorde marketing

Om de lancering van de vernieuwde code te markeren, organiseerde ICC Nederland met Stichting Reclame Code (SRC) en in samenspraak met bvA op 30 januari het webinar ‘Responsible Advertising: Challenges and Solutions’. Dit webinar bood waardevolle inzichten in het steeds complexer wordende landschap van reclameregels, met een bijzondere focus op milieuclaims, grensoverschrijdende compliance en de toenemende complexiteit van marketingregelgeving.

ICC-code blijft inspiratiebron voor updates en aanpassingen

Daarnaast gaf Stichting Reclamecode (SRC) uitleg over de relatie tussen de internationale code en de Nederlandse Reclamecode. Toen SRC in de jaren ’60 werd opgericht, was de Nederlandse Reclame Code nog gebaseerd op de oorspronkelijke ICC Reclame- en Marketingcommunicatiecode uit 1937. Inmiddels zijn er nationale verschillen ontstaan, maar de ICC code blijft de inspiratiebron voor alle updates en aanpassingen. Dit zorgt ervoor dat de Nederlandse code altijd in lijn blijft met de internationale normen en richtlijnen. De Nederlandse vertaling van de vernieuwde code is hier beschikbaar.

Meer informatie over de code en take-outs van het webinar vind je op de website van ICC Nederland. Daar is ook een opname van het webinar beschikbaar.

share