Esther Overmars volgt Hans Middelhoek op als hoofdjury Effie Awards
Media-effectiviteit
/
Amsterdam, 30 april 2025 – Esther Overmars, partner bij creatief strategisch bureau Here, volgt Hans Middelhoek op als lid van de hoofdjury van de Effie Awards en in de Effie stuurgroep. Effie Awards Nederland hanteert twee juryniveaus: een vakjury per categorie en een hoofdjury. De hoofdjury bestaat verder uit Conny Braams (hoofdjuryvoorzitter) en de voorzitters van de diverse vakjury’s.
De juiste opvolger
Esther Overmars (41) heeft als merk- en communicatiestrateeg ruim 15 jaar ervaring bij gerenommeerde bureaus als UM, N=5 en Dawn, en is sinds een jaar partner bij Here. Ze is sinds 2018 bestuurslid bij SWOCC en jureerde prestigieuze vakprijzen zoals de AMMA, ADCN, Eurobest en Cannes Lions. Ook binnen de Effie Awards is Overmars een bekend gezicht: sinds 2020 is ze jurylid en -voorzitter geweest van diverse categorieën. Daarnaast was ze zelf nauw betrokken bij vier winnende Effie-cases, waaronder drie zilveren en één bronzen bekroning. “Haar scherpe strategische blik, gecombineerd met een wetenschappelijke benadering en enorme bevlogenheid maken haar de juiste persoon om de Effie in Nederland verder te ontwikkelen,” aldus Hans Middelhoek, die na vijf jaar het stokje overdraagt.
Bijdrage van Hans Middelhoek aan de Effie Awards
Sinds zijn aantreden heeft Hans Middelhoek, partner en business creatief bij The USP Company, een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van de Effie Awards. Mede onder zijn leiding zijn de Effies uitgegroeid tot een brede marketingprijs waarbij het draait om resultaat van de totale marketingaanpak. De vernieuwingen, zoals nieuwe categorieën, de introductie van de Maatschappelijke Plus en een nieuw inzendformulier, die onder zijn regie zijn doorgevoerd hebben de kwaliteit en relevantie van de Effie Awards verder versterkt.
Nieuwe uitdagingen en kansen voor de Effies
Overmars is enthousiast over haar nieuwe rol: "In ons vak komen en gaan de hypes. Het mooie van Effie vind ik dat je wordt uitgedaagd om even stil te staan. Om de impact van je inspanningen zichtbaar en concreet te maken. Wat heeft het commercieel of maatschappelijk gezien nu opgeleverd? Hoe heeft het gewerkt? Daar valt zoveel van te leren. Ik kijk ernaar uit om met de stuurgroep Effie verder te vernieuwen, de inzichten uit de cases nog meer toegankelijk te maken en de volgende generatie van buitengewone campagnes te bekronen, samen met het jurypanel." Dit jaar introduceert Effie in Nederland drie nieuwe categorieën: Employer Branding & Werving, Business-to-Business en Klantloyaliteit. De nieuwe categorieën maken het mogelijk om nog beter lessen te kunnen trekken over de werking van marketing in deze specifieke domeinen.
EffieFest
Tijdens EffieFest op 13 mei zal Esther Overmars voor het eerst als lid van de hoofdjury op het podium staan om het Effie seizoen officieel af te trappen. Sprekers tijdens het kennisfestival EffieFest zijn Brenda Smith (AS Watson), Eva Vermeulen (HEMA), Marcel Aalders (Altuïtion) en Frank Huiberts (The Creative Shopping Center). De kaartverkoop is inmiddels gestart en tickets zijn verkrijgbaar op de Effie website. Inzenden voor de Effie Awards kan vanaf 1 juni tot en met 26 augustus.
Over de Effie Awards
Effie Awards wordt in meer dan vijftig landen, verspreid over vijf continenten, aan de meest effectieve marketing- en communicatiecases in verschillende categorieën toegekend. Inzenders voor een Effie moeten aantonen dat de activiteiten, gebaseerd op een sterk strategisch inzicht, een belangrijke of doorslaggevende rol hebben gespeeld bij het behalen van een buitengewoon marketingresultaat of maatschappelijke impact. Effie Netherlands is onderdeel van Effie Worldwide Inc., gevestigd in New York (VS), en wordt sinds 1983 in Nederland georganiseerd door brancheplatform VIA en bvA, netwerk van merkleiders.