netwerk van merkleiders

Certificering influencers viert eenjarig bestaan: nieuwe e-learning en meer adverteerder-supporters

visual certified by influencerregels jpg

Het is een jaar geleden dat bvA, DDMA en SRC Certified by Influencerregels.com lanceerden voor transparante en vertrouwde influencer marketing. Een initiatief dat adverteerders extra garanties biedt dat influencers met wie zij werken de regels kennen en naleven. Precies een jaar later, op 22 april, is nu de lancering van de nieuwe e-learning en bekendmaking van onze nieuwe adverteerder-partners Achmea, Cloetta, Essent en Jumbo.

De nieuwe e-learning, die iedere gecertificeerde influencer moet doorlopen om gecertificeerd te blijven, speelt in op recente ontwikkelingen in wet- en regelgeving en biedt nieuwe, praktijkgerichte inzichten. Deze e-learning bevat onder meer geactualiseerde voorbeelden, een uitgebreide checklist voor overeenkomsten en verduidelijkingen over specifieke regelgeving, zoals het correct labelen van samenwerkingen en nieuwe restricties binnen bepaalde sectoren.

Hercertificering is verplicht

Deze update is niet optioneel. Alle gecertificeerde influencers dienen de vernieuwde e-learning te doorlopen en hun certificaat opnieuw te behalen om in het register te blijven. Op deze manier blijven ze voldoen aan de meest actuele transparantieregels. Zonder hercertificering verdwijnt een influencer automatisch uit het register.
Goed om te weten: alleen influencers van wie het certificaat binnenkort verloopt, moeten nu hercertificeren. Zij ontvangen hier apart een bericht over. Het certificaat is één jaar geldig. Heb je het certificaat recent behaald, bijvoorbeeld in januari 2025, dan verloopt het pas een jaar later en ontvang je vanzelf een seintje wanneer het tijd is om te verlengen.

Het certificaat blijft hiermee een essentieel instrument om de geloofwaardigheid en professionaliteit binnen influencer marketing te waarborgen.

Steun vanuit alle partijen in de sector: influencers, adverteerders, bureaus en platforms

Sinds de eerste introductie in 2024 van het certificaat hebben meer dan 2.000 influencers de e-learning succesvol doorlopen. Bekende namen zoals Joost Bouhof, Dion de Brouwer, Jitse Spierings en Leslie Keijzer behoren tot de eerste lichting die de nu vernieuwde versie hebben behaald.

De succesvolle uitrol van het initiatief is in grote mate te danken aan adverteerders die het initiatief hebben omarmd door met gecertificeerde influencers te werken en dit ook kenbaar te maken aan de influencers en bureaus met wie zij werken.  Recent sloten Achmea, Cloetta, Essent en Jumbo zich aan bij het initiatief. Ook partners van het eerste uur L'Oréal, Unilever, Coca-Cola, TUI en Heineken blijven streven naar samenwerking met uitsluitend gecertificeerde influencers. De lijst van adverteerder-supporters is in 2024 verder uitgebreid met McDonald’s, Kruidvat, VTech, Nestlé, Albert Heijn, ANWB, Jacob Douwe Egberts, Vrumona en Bol.

Dit zeggen nieuwe adverteerder-supporters

“Bij Cloetta zien we dat influencer marketing een steeds grotere rol speelt binnen de totale mediamix. We vinden het daarom dan ook essentieel om daarin onze verantwoordelijkheid te nemen. We steunen dit belangrijke initiatief en hopen dat meer bedrijven zich aansluiten, zodat we samen zorgdragen voor een eerlijke en verantwoorde toekomst van influencer marketing.”

– Sander Nuhoff, Marketing Director – Middle bij Cloetta

“Bij Jumbo draait alles om de klant. Daarom steunen we het keurmerk voor influencers – voor eerlijke content, duidelijke regels en samenwerkingen die transparant en betrouwbaar zijn. Zo houden we het écht.”

– Jorieke de Vries-Goosen, Directeur Marketing bij Jumbo

Ook bureaus en alle grote platformen hebben hun steun uitgesproken voor dit initiatief.

Een overzicht van alle partijen die het initiatief en de vernieuwde e-learning ondersteunen vind je hier.

Monitoring en resultaten nulmeting: transparantie loont

Gecertificeerde influencers worden gemonitord door de Stichting Reclame Code (SRC). Deze monitoring helpt bij het waarborgen van transparantie en biedt waar nodig gericht advies. Uit de nulmeting blijkt dat gecertificeerde influencers na het doorlopen van de e-learning aantoonbaar beter de regels naleven.

Nieuwe e-learning direct beschikbaar

De vernieuwde e-learning is vanaf 22 april beschikbaar voor alle influencers die reclame maken via influencerregels.com/certified-by. Influencers die hun certificering willen verlengen, kunnen direct starten aan de e-learning en een nieuw certificaat behalen om in het register opgenomen te blijven. Alle info vind je hier https://influencerregels.com/certified-by/

Wil je meer weten over het initiatief en hoe je dit als adverteerder kunt ondersteunen? Neem dan contact op met linda.hell@bva.nl

Er is ook een toolkit voor adverteerders beschikbaar.

share