netwerk van merkleiders

Buitenreclame onderzoek (BRO Next) update

deniz-demir-TTa6VaOXVuo-unsplash

Eerder dit jaar is het nieuwe Buitenreclame bereiksonderzoek gelanceerd, en deze maand wordt de eerste grote update doorgevoerd. We brengen jullie graag op de hoogte van de twee belangrijkste zaken om te weten.

BRO Next breidt uit

In de geüpdatete versie is de inventory verder gegroeid. Naast Ahold Media Services, Centercom, Clear Channel, Global en JCDecaux vind je de objecten van Hillenaar en Ocean Outdoor terug in de dataset. Ook zijn de bussen van OV Media en de trams van JCDecaux toegevoegd. Tot slot is de inventory van de eerder gepubliceerde exploitanten verder uitgebreid. CSDM heeft op basis van interne overwegingen JIC BRO verzocht om het eerste deel van hun inventory nog niet te publiceren. Zij zijn dan ook nog niet terug te vinden in deze release.

Pas op met vergelijken en valideren achteraf

2024 moet gezien worden als een transitiejaar waarin veel veranderingen doorgevoerd worden versus het oude onderzoek en vorige updates. 2024 is daarom een jaar waarin vergelijkingen met oude BRO-data niet mogelijk zijn. En zelfs het vergelijken tussen de verschillende updates zal voorlopig lastig zijn. Er wordt bijvoorbeeld nog aanvullend onderzoek gedaan op locatie, of er worden recentere data gebruikt. De technische commissie is daarnaast op een aantal gebieden verdere optimalisaties aan het doorvoeren. Zo wordt er bijvoorbeeld nog gewerkt aan een verdere verbijzondering van snelheden (voorbeeld: bij een stoplicht rijdt men langzamer) en aan wachttijden op bijvoorbeeld perrons. Tot slot zullen met iedere update nieuwe omgevingen en objecten worden toegevoegd. Daardoor is het niet altijd mogelijk om campagnes op een sluitende manier achteraf te valideren.

Het is belangrijk om dit in het achterhoofd te houden bij gesprekken met bureaus en auditors. Het grote voordeel van dit compleet vernieuwde en moderne onderzoek is uiteraard wel dat de mogelijkheden voor effectievere en fijnmazigere buitenreclame planning enorm toenemen.

In onderstaande afbeelding staan de belangrijkste verschillen tussen het oude en nieuwe buitenreclame onderzoek samengevat. Voor meer informatie over de verschillen tussen het oude en nieuwe onderzoek verwijzen we graag naar het uitgebreidere statement op de BRO website.

Afbeelding BRO Next.jpg

share