Wettelijk verbod nepreviews en transparantieplicht betaalde zoekresultaten
Zelfregulering & Wetgeving
/
Met ingang van 28 mei is het (laten) plaatsen van nep consumentenbeoordelingen bij webwinkels en digitale platforms wettelijk verboden en riskeer je hiervoor een boete van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt, ACM.
Dit verbod maakt deel uit van de Europese Richtlijn Modernisering Consumentenbescherming. De wetgeving is aangescherpt om consumenten ook in het digitale media- en dienstenlandschap duidelijk en eerlijk te informeren.
De belangrijkste nieuwe restricties in relatie tot marketing:
Consumentenbeoordelingen moeten echt en herleidbaar zijn
- Consumentenbeoordelingen moeten door verkopers eerst op echtheid worden gecontroleerd, voordat deze mogen worden geplaatst als recensie of aanbeveling.
- Ook geldt een verbod voor het tegen betaling door een ander laten plaatsen van nep consumentenbeoordelingen.
- Verkopers moeten daarnaast de consument gaan informeren of, en zo ja hoe, zij controleren of reviews afkomstig zijn van consumenten die het product daadwerkelijk hebben gekocht.
Transparantieplicht over gepersonaliseerde prijsaanbiedingen
- Verkopers moeten aan de consument laten weten of die een gepersonaliseerd prijsaanbod krijgt, bijvoorbeeld doordat een algoritme bijhoudt wat de betreffende consument heeft gekocht en welke websites hij heeft bekeken.
Transparantieplicht over betaalde zoekresultaten
- Online platforms en online winkels moeten bij zoekresultaten aangeven of het betaalde reclame betreft of dat is betaald voor een hogere plaatsing. Ook moet altijd duidelijk zijn hoe de volgorde wordt vastgesteld van het zoekresultaat dat de consument op het online platform te zien krijgt.
Informatieplicht en recht op terugkrijgen persoonsgegevens bij ‘gratis’ digitale diensten
- Aanbieders van ‘gratis’ digitale diensten (in ruil voor persoonsgegevens) als social media moeten meer informatie gaan verstrekken over bijvoorbeeld de duur van het contract en hoe dat kan worden beëindigd.
- Ook krijgen consumenten het recht om binnen veertien dagen de overeenkomst zonder reden te ontbinden. Op dat moment moeten zij ook hun persoonsgegevens ‘terugkrijgen’, wat wil zeggen dat de aanbieder de verwerking hiervan stopt.
Dezelfde regels moeten uiterlijk eind mei 2022 tegelijkertijd in de hele Europese Unie (EU) worden toegepast, zodat consumenten overal dezelfde bescherming hebben. De regels gelden ook bij het doen van online aankopen over de grens. Daarom werken EU toezichthouders zoals de Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderling samen wanneer een bedrijf in meerdere lidstaten regels overtreedt. Zij kunnen in 1 of meerdere lidstaten een boete opleggen die minimaal 4 % van de omzet van dat bedrijf in het betrokken land bedraagt. In lijn met de nieuwe consumentenwetgeving wordt op dit moment ook het Algemene deel van de Nederlandse Reclamecode (NRC) geactualiseerd.
Wil je meer weten over wat deze nieuwe wetgeving voor jouw merk kan betekenen? Neem dan contact op met Linda Hell via linda.hell@bva.nl