netwerk van merkleiders

Pas gepubliceerde regels influencer marketing besproken tijdens interactieve meetup

steve-gale-e7jq0NH9Fbg-unsplash

Influencers met meer dan 500.000 volgers vallen voortaan onder toezicht van het Commissariaat voor de Media. Zij krijgen te maken met extra reclameregels in de Mediawet. Om adverteerders, bureaus en influencers bij te praten over het regelveld organiseerden bvA en DDMA op 31 mei jl een online Industry Meetup.

Wat betekenen deze regels voor online creators (influencers) en hun bureaus en wat is de invloed hiervan op adverteerders die samenwerkingen met influencers hebben? Tijdens de meetup gaven  experts uit het veld en uit de regelgeving antwoord op deze vragen en gingen ze in op hoe de regels in verhouding staan met de Reclamecode.

‘Uploaders’ die CMOA zijn vallen onder toezicht

Fenneke Holst van het Commissariaat voor de Media (CvdM) lichtte toe wanneer je als influencer onder hun toezicht valt. Wie meer dan 500.000 volgers heeft, meer dan 24 video’s per jaar uploadt op social video platforms en een inschrijving bij de KvK heeft, wordt gezien als commerciële aanbieder van een mediadienst op aanvraag (CMOA). Dan gelden de regels uit de mediawetgeving, zoals die over product placement (o.a. niet toegestaan in programma’s/content bestemd voor kinderen jonger dan twaalf jaar, en niet bij programma's/content over nieuws/actualiteiten, consumentenzaken, en die van kerkelijke/geestelijke aard) en die over sponsoring (o.a. duidelijke vermelding aan begin en eind). Een commerciële post kan ook in zijn geheel als reclame worden gekenmerkt, dan gelden beleidsregels over reclame (o.a. duidelijk herkenbaar) . Daarnaast moeten de uploaders zich melden bij Nicam en zich aansluiten bij Stichting Reclamecode. (Zie voor verdere toelichting van de regels van de toezichthouder: https://www.cvdm.nl/toestemmingen/video-uploader-registreren/onder-toezicht-wat-nu )

Wat is de rol en verantwoordelijkheid van adverteerders?

De  influencers die voldoen aan de criteria vallen onder het toezicht van het Commissariaat en niet de merken met wie zijn samenwerken. Maar adverteerders hebben wel degelijk de verantwoordelijkheid om de bureaus en influencers met wie ze werken te wijzen op de regels. Dit wordt ‘Zorgplicht’ genoemd in de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing die onverminderd van kracht is.

Maurice van Susante van A.S. Watson vertelde op de bijeenkomst hoe zij omgaan met hun zorgplicht als adverteerder. Zijn advies: maak vooraf duidelijke (contractuele) afspraken, zorg voor een heldere briefing en afstemming van de content (inclusief de juiste claims/tags), en bouw ruimte in voor evaluatie en optimalisatie.

Alle regels op één overzichtelijke website
Ook de bekende game influencer Joost Bouhof benadrukte die zorgplicht. Hij riep adverteerders op de influencers met wie zij werken op de regels te wijzen, want het is voor de meeste influencers een complex regelveld. De pas gelanceerde voorlichtingswebsite influencerregels.com is hiervoor een handig hulpmiddel.

De livestream is bekeken door ruim 250 unieke bezoekers en er kwamen veel vragen binnen via de livechat. DDMA heeft een overzicht gemaakt van alle vragen en antwoorden, dat je hier kunt vinden.

Was je niet in de gelegenheid om te kijken? Binnenkort komen de opname en presentaties beschikbaar. We houden je op de hoogte via onze communicatiekanalen!

Zie ook https://www.bva.nl/artikelen/2022/openbaar/sector-blij-met-duidelijkheid-over-nieuwe-reclameregels-influencer-marketing 

share