netwerk van merkleiders

Nieuwe regels tegen misleidende reclame in Nederlandse Reclame Code

shutterstock_287149454

Met ingang van 28 mei staan er in het algemene deel van de Nederlandse Reclamecode (NRC) nieuwe regels om misleiding tegen te gaan. De regels vooral voor online beslisomgevingen. Zo mag je geen gebruik maken van valse of niet geverifieerde reviews en moet je het kenbaar maken wanneer een prijs is gepersonaliseerd.

Deze wijziging  is het gevolg van de omzetting van de Europese richtlijn Modernisering Consumentenbescherming in de Nederlandse wet- en regelgeving. In artikel 8 NRC is geregeld of vastgelegd?  Wanneer reclame als misleidend kan worden beoordeeld. In bijlage 1 van de NRC staan situaties die onder alle omstandigheden als misleidende reclame worden aangemerkt (de zogenaamde ‘zwarte lijst’).

De nieuwe regels zijn niet bedoeld om wettelijke bepalingen met betrekking tot misleidende reclame te wijzigen of uit te sluiten. Wel geeft het doorzetten de meest elementaire regels uit de consumentenwetgeving naar de NRC duidelijkheid voor de praktijk en de Reclame Code Commissie extra handvatten om uitspraken te doen bij klachten inzake online misleiding. Wanneer een uitspraak over deze (en andere) vormen van misleiding niet wordt opgevolgd, kan dit worden gemeld bij wettelijk toezichthouder ACM.

Kort samengevat hebben de belangrijkste inhoudelijke wijzigingen betrekking op het volgende:

Rangschikking zoekresultaten op websites:

• Wees transparant over de rangschikking na een zoekopdracht (zie art. 8.3 sub d

• Toon geen zoekresultaten zonder daarbij duidelijk te vermelden dat in de rangschikking sprake is van betaalde reclame (‘zwarte lijst’) (zie punt 23 Bijlage 1)


Reviews:

• Informeer of en hoe is verzekerd dat reviews afkomstig zijn van consumenten die het product daadwerkelijk hebben gekocht/gebruikt (zie art. 8.3 sub e)

• Beweer niet dat het echte klantbeoordelingen zijn terwijl dit niet is onderzocht ('zwarte lijst’) (punt 24 Bijlage I)

•  Gebruik geen valse reviews (‘zwarte lijst’) (zie punt 25 Bijlage 1)


Gepersonaliseerde prijs:
• Maak kenbaar dat de prijs is gepersonaliseerd (zie art. 8.4 sub i)

 

Prijsvermindering (van/voor):
• Zorg ervoor dat de van-prijs de laagste prijs is die de afgelopen 30 dagen door adverteerder is toegepast, behoudens de in het Besluit prijsaanduiding producten genoemde uitzonderingen (zie art. 8.6)

 

Online marktplaats:
•  Informatie- en transparantieverplichtingen (zie art. 8.7)

Je kunt de nieuwe regels lezen op www.reclamecode.nl/nrc 

share