netwerk van merkleiders

‘Akkoord’ pop-ups TCF in strijd met privacywetgeving – wat is de impact voor merkleiders?

cookies 2

De Belgische privacy-toezichthouder, GBA, oordeelde vorige week dat IAB Europe’s TCF op verschillende punten in strijd is met de Europese privacywetgeving (GDPR/AVG) en dat IAB Europe hiervoor in de rol van ‘data controller’ een boete krijgt. Is dit ook de nekslag voor het digitale open advertentieveilingsysteem ofwel Open RTB?

Veel is nog onduidelijk. Als bvA zien we hierin eens te meer de noodzaak om je voor te bereiden op de overgang naar ‘cookieless’. Bovendien raden we je aan om de privacy afspraken met je online bureaus te reviewen.

Wat is TCF?
Het Transparency & Consent Framework (TCF) van IAB Europe is opgezet als een technisch en organisatorisch raamwerk voor het beheren van gebruiksvoorkeuren voor op interesse gebaseerde online reclame. TCF zorgt ervoor dat de toestemming of weigering die de consument geeft (via de ‘Akkoord’ pop-up) voor het verwerken van zijn data wordt gestandaardiseerd en bekend is bij alle partijen die betrokken zijn bij het tonen van de betreffende reclame (publishers, content management platforms/CMP’s, en AdTech partijen/vendors). TCF wordt naar schatting ingezet voor 80 procent van de Europese websites en apps.

'Data TCF onrechtmatig verzameld'
Volgens de Belgische toezichthouder is de data die via TCF is opgeslagen, onrechtmatig verzameld.  Zo is de manier waarop in TCF toestemming wordt gevraagd niet voldoende specifiek, geïnformeerd en gesegmenteerd. Via de consent pop-up wordt vooraf onvoldoende begrijpelijk uitgelegd dat de advertentievoorkeuren tegen betaling met een grote hoeveelheid partijen worden uitgewisseld. Ook worden volgens de toezichthouder te weinig veiligheidsmaatregelen genomen om de rechten van de gebruiker te beschermen.

Implicaties van de uitspraak
De Belgische toezichthouder heeft de uitspraak voorbereid in samenspraak met alle andere Europese toezichthouders. Er is aangegeven dat de ‘onrechtmatig’ verzamelde data uit de systemen van TCF-gebruikers moet worden verwijderd.  Het officiële besluit wordt later deze maand verwacht en zal dan direct bindend zijn voor alle EU-lidstaten. De Nederlandse AP heeft vandaag zelfs al aangekondigd dat websites ‘per direct’ moeten stoppen met de inzet van TCF.
IAB Europe krijgt twee maanden de tijd om een plan van aanpak te presenteren om het framework ‘AVG-proof’ te maken. Dat plan moet binnen 6 maanden worden uitgevoerd. De komende 30 dagen kan IAB Europa nog in beroep gaan tegen de conclusies van de GBA. Update 15-02-2022: Inmiddels is bekend dat IAB Europe dit zal doen.

Impact op 80 procent van de Europese websites en apps
Deze uitspraak kan  grote impact hebben voor alle partijen die via TCF gebruik maken van het open veiling systeem om reclame aan consumenten uit te serveren. Die impact is er ook voor adverteerders die hun merken op deze sites aanbieden. Ook al werken zij in de meeste gevallen niet direct met het TCF, zij zijn wel afhankelijk van de (juist gegeven) toestemming van gebruikers.

Wat kun je doen als online adverteerder? Privacy afspraken controleren en bvA/VIA webinar op 15 februari
Veel is nog onduidelijk over de gevolgen van de uitspraak. We zullen dan ook regelmatig updates met je delen over deze zaak met daarin advies over mogelijke oplossingen. Op dit moment raden we je aan om de privacy afspraken die je met je bureaus en online dienstverleners hebt gemaakt te reviewen en eventueel aan te scherpen. Daarnaast zien we in deze ontwikkelingen eens te meer het belang van technologische innovatie en het ontwikkelen van ‘cookieloze alternatieven’.

Wil je meer weten? Neem dan ook deel aan ons webinar over de cookieloze toekomst dat we samen met VIA organiseren op 15 februari a.s. 
Voor meer informatie over dit onderwerp kun je contact opnemen met linda.hell@bva.nl.

share