netwerk van merkleiders

Monitor Voedingsmiddelenreclame: regels goed nageleefd, extra aandacht digitaal blijft noodzakelijk

GettyImages-918157526

De regels uit de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RvV) voor reclame gericht op kinderen worden door het overgrote deel van de industrie goed nageleefd. Reclame op digitale platforms waaronder social media en in samenwerking met influencers, blijft een extra aandachtspunt. Dat blijkt uit de nieuwe monitor ‘Voedingsmiddelenreclame gericht op kinderen’ die over het jaar 2020 is uitgevoerd door Panteia in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Volgens de onderzoekers wordt op digitale platforms in sommige gevallen het ‘grijze gebied’ betreden. Of dat bewust of onbewust gebeurt laten zij in het midden. Ook wordt in het midden gelaten of de gevonden uitingen die mogelijk niet voldoen aan de RvV ook daadwerkelijk niet voldoen. Die beoordeling is aan de Reclame Code Commissie.

bvA en FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie) zien het belang van zorgvuldige reclame, ook binnen het digitale domein, en blijven dit benadrukken bij hun achterbannen. Zo publiceerden bvA en FNLI gezamenlijk de gids ‘Content Creators en Foodadverteerders’, waarin extra checks worden geadviseerd voor reclame op digitale platforms en reclame in samenwerking met influencers.

Daarnaast staat er dit jaar weer een voorlichtingsbijeenkomst (in de vorm van een webinar) gepland. Naast een update over de regels over sponsoring, een case uit de (digitale) praktijk en de mogelijkheden voor digitale monitoring, zullen de onderzoekers van Panteia hun bevindingen uit het onderzoek nader toelichten. Dit webinar vindt plaats op 8 juli van 15:30 - 17:00 uur en is toegankelijk voor leden van bvA en van FNLI. Je kunt je hier aanmelden.

share