Fairphone wint Coolest Dutch Brand Awards
bvA AlgemeenStrategie & Branding
/
Fairphone is de grote winnaar van de Coolest Dutch Brands Awards 2020. De uitreiking vond dinsdag 12 oktober plaats in museum Straat in Amsterdam. De andere twee finalisten waren Mud Jeans en Naïf.
De redactie van Fonk, tevens organisator van Coolest Dutch Brands, selecteerde twaalf merken van Nederlandse komaf die sustainability hoog in het vaandel hebben staan. Met veel lef en uitgekiende marketing weten zij een breed publiek aan te spreken en van daaruit weten deze merken ook daadwerkelijk een verandering te bewerkstelligen, aldus Fonk.
In totaal waren er twaalf merken genomineerd: Verstegen Spices & Sauces, Mud Jeans, Edwin van der Sar foundation, Naïf, Aquablu, Fairf, FrieslandCampina, Joolz, SunnyCords, Yoghurt Barn, Dille & Kamille en Fairphone. De genomineerden hebben in februari dit jaar in een eerste schriftelijke ronde de vakjury moeten overtuigen. Hoe veerkrachtig, vernieuwend en innovatief en met welke marketingmiddelen werd aantoonbaar resultaat geboekt? De antwoorden vormden, samen met input van de redactie van Fonk, het vertrekpunt van de jury, die koos voor drie finalisten: Fairphone, Mud Jeans en Naïf.
Fairphone
Op dinsdag 12 oktober is tijdens de finale in museum Straat door de vakjury en publieksjury de winnaar gekozen: Fairphone. De drie genomineerden hielden vooraf ieder een power pitch. Een greep uit het commentaar van de jury: 'Fairphone is een gamechanger in het marktsegment en daardoor 'serieus cool.' De presentatie van head of brand Ewa Skotnicki gooide hoge ogen bij zowel de vak- als publieksjury. Vooral ook omdat zij in haar vervolgpresentatie de vragen van de vakjury uit de halve finale één voor één wist te tackelen.'