netwerk van merkleiders

Google start met verificatie van identiteit adverteerders

google

Eind april 2020 heeft Google aangekondigd de identiteit van adverterende organisaties te gaan verifiëren voor advertenties die geserveerd worden via Google Ads en Display 360. Gebruikers kunnen dan de naam en het land van de adverteerder bekijken voor alle advertenties die ze te zien krijgen door te klikken op het ‘waarom deze advertentie?’ icoon.

vb zilveren kruis.png

Gebruikers kunnen, indien wenselijk, kiezen om geen advertenties meer te zien van de betreffende adverteerder.

Nicola Roviaro, Head of Data Privacy in-country Go Too Market, Google EMEA, legde tijdens een WFA bijeenkomst vorige week uit dat de aankondiging tot stand is gekomen door twee zaken:

  1. Google is gecommitteerd om vertrouwen in digital advertising te vergroten; en
  2. Google ziet in enquêtes terug dat consumenten meer controle willen over welke advertenties ze te zien krijgen en meer toegang tot informatie willen over deze advertenties.

In 2018 lanceerde Google eerder al een identiteit verificatie beleid voor politieke adverteerders en trekt dit beleid als volgende stap door naar alle adverteerders om meer transparantie te bieden rondom advertenties.

Het nieuwe beleid zal van toepassing zijn op alle type adverteerders en advertenties wereldwijd. De implementatie zal geleidelijk plaatsvinden omdat het tijd kost om alle adverteerders te verifiëren. Google is nu van start gegaan in de VS en is voornemens om vanaf Q1 2021 ook adverteerders in de EU en het Verenigd Konikrijk te verifiëren.

Hoe werkt de verificatie in de praktijk?

Google zal contact opnemen met adverteerders en mediabureaus om ze op de hoogte te stellen van het nieuwe beleid en de benodigde documentatie voor verificatie. Adverteerders moeten persoonlijke identiteitsbewijzen (naam) aanleveren en moeten tevens (KvK) bedrijfsgegevens overhandigen waaruit blijkt vanuit welk land de adverteerder opereert. Voor adverteerders die in meerdere landen actief zijn, is het uitgangspunt om per land het proces te doorlopen.

Google geeft aan dat ze zoveel mogelijk werken met reeds aangeleverde informatie door adverteerders die dit al hadden gedaan in het kader van Google’s Ad Payments beleid. Dit om de administratieve lasten te minimaliseren.

Voordeel voor de consument?

Gebruikers kunnen nu al bij elke advertentie klikken op de ‘waarom deze advertentie?’ icoon voor uitleg over waarom de advertentie wordt vertoond. Voortaan kan men dan ook informatie bekijken over de officiële naam van de adverteerder en de locatie. Voor adverteerders die meerdere merken hebben maar van mening zijn dat consumenten niet bekend zijn met het moederbedrijf, is Google van plan om een mogelijkheid te bieden waarbij merken (trademarks) kunnen worden getoond naast de informatie over de organisatie.

vb google.png

Naast toegang tot de informatie hebben gebruikers ook de mogelijkheid om geen advertenties meer te ontvangen van de adverteerder. Dat kun nu overigens ook al. Indien gebruikers advertenties van specifieke adverteerders blokkeren, dan wordt dat opgeslagen onder ‘mijn activiteit’ als onderdeel van hun account. Google geeft aan dat dit geen invloed zal hebben op search rank, quality scores en de manier waarop advertenties worden geserveerd. Adverteerders ontvangen geen notificatie wanneer gebruikers hun advertenties blokkeren.

Opmerkingen van adverteerders

Tijdens de WFA bijeenkomst merkten aanwezige adverteerders vooral op dat m.n. multinationals continu verificatie herinneringen zullen gaan ontvangen, wat nog verder gecompliceerd wordt wanneer gewisseld wordt van bureaus. Er is een efficiënt mechanisme nodig zodat dit niet onnodig veel tijd gaat kosten.

Adverteerders moeten ervoor zorgen dat global en lokale teams op de hoogte zijn van het nieuwe beleid en dat communicatie en het handelen hieromtrent goed is afgestemd.

Reactie bvA – “Vertrouwen in reclame en media is essentieel”

bvA juicht het beleid van Google toe gezien het belang dat adverteerders hebben in het behouden en het versterken van consumentenvertrouwen in reclame en media en hoopt dat andere partijen ook stappen blijven zetten.

 

share