netwerk van merkleiders

Verslag ronde tafel Marketing Procurement

RTMP004
Ruben Schreurs

Ruben Schreurs (Digital Decisions)

Op 19 september vond in Utrecht het eerste ronde tafel diner voor marketing procurement professionals plaats. Ruben Schreurs, CEO van Digital Decisions, ging in op de recente trends binnen het vakgebied en begeleidde de discussies die door de aanwezige procurement- en media directeuren met veel animo gevoerd werden. Lees hieronder de korte samenvatting. Ben je lid van bvA? Download dan het uitgebreide verslag. 

Van kosten naar waarde 

Als Procurement draag je bij aan de kracht van het merk. Niet alleen door savings te realiseren, maar ook door te zorgen dat deze constructief worden geherinvesteerd. Daarom is er in toenemende mate behoefte aan inzicht in het rendement op marketing investeringen (RoAS). Ook al hebben de meeste aanwezigen een model hiervoor (veelal met behulp van Media Mix Modelling), er bestaat een grote behoefte aan marktstandaarden / KPI’s.  

 “Media is geen fuel for profit, maar fuel for growth” 

KPIs en incentives 

Duidelijke KPI’s die de performance meten zijn noodzakelijk voor een transparante samenwerking met de bureaus. Het gaat erom het aantal KPI’s te beperken en ook ‘softere’ indicatoren te kiezen die de kwaliteit van de relatie meten. Het gebruik van KPI’s draagt eraan bij dat er transparant wordt gehandeld - je wilt weten waar je voor betaalt en dat de bureaus de juiste drijfveren hebben. Daarvoor zijn regelmatige audits van de KPI’s essentieel. 

Talent in marketing procurement 

Ook voor Procurement is talent lastig te vinden, want de functie vraagt om diverse vaardigheden. Niet alleen ‘platte inkoop’, maar ook gevoel voor verhoudingen. De achtergrond van kandidaten is minder belangrijk dan goede begeleiding en of iemand het vak echt leuk gaat vinden. Eenmaal aan de slag bij Procurement gaat men niet zo snel weg: wat opviel in de tafelgesprekken was dat iedereen het vak zo ontzettend leuk vindt en met passie in zijn of haar rol zit. 

Meer ronde tafels

Dat enthousiasme maakte deze eerste ronde tafel bijeenkomst inspirerend en waardevol. Wij danken Ruben Schreurs voor zijn uitstekende inleiding en inbreng in de discussies. Er zullen meer van deze bijeenkomsten volgen, ook voor andere groepen marketingprofessionals: als je daarbij wilt zijn, mail ons dan op info@bva.nl.

 

Download het verslag van de ronde tafel Marketing Procurement

Verslag ronde tafel Marketing Procurement

share