NOM Oplage en digitale census data 2018 - Exclusief voor BVA leden
Media-effectiviteit
/
Mervyn Brookson
NOM publiceert sinds december 2017 de gecombineerde print- en digitale bereikscijfers via “NOM Mediamerken”. De resultaten geven inzicht in het totaal aantal mensen dat een merk leest; dus zowel lezers van de papieren uitgave als bezoekers van de website/app.
NOM rapporteert ieder kwartaal de nieuwste cijfers van de NOM Mediamerken. De gegevens over merkbereik bieden inzicht in de prestaties van mediamerken (zowel op papier als digitaal als gecombineerd) en kunnen relevant zijn voor de advertentiemarkt.
Vooral nieuwsmedia hebben baat bij deze nieuwe gecombineerde informatie omdat het digitaal bereik al enige tijd een belangrijk deel van hun bereik vormt. Met de komst van deze gecombineerde cijfers is besloten om de oplagecijfers van nieuwsmedia niet langer in het NOM dashboard te rapporteren. De laatste publicatie van de oplagecijfers van nieuwsmedia was op 29 maart 2018. Dit betrof de publicatie van de periode 2017 Q1 t/m 2017 Q4.
De oplages van nieuwsmedia worden nog wel vastgelegd en blijven voor jou als BVA-lid vanaf 2019 in een andere vorm beschikbaar. Vanaf maart 2019 worden één keer per jaar de gemiddelde oplagecijfers aan de bij NOM aangesloten partijen verstrekt. Deze cijfers worden echter niet meer in het NOM Dashboard gepubliceerd.
Als BVA lid behoud je dus toegang tot deze cijfers. Je vindt de cijfers door in te loggen op de BVA website.
Voor magazines blijft de rapportage in het NOM Dashboard ongewijzigd.
Als er vragen over deze wijzigingen zijn kunt u contact opnemen met:
Mervyn Brookson - Manager Media Effectiviteit
Mervyn.brookson@bva.nl
Tel.nr.: +31 (0)6 5200 7638