netwerk van merkleiders

BVA bijeenkomst Brand Safety: techniek kan veel, maar het blijft mensenwerk

shutterstock_112217969
Linda

Linda Hell

De verzekering van je online merkreputatie, ofwel brand safety, is actueler dan ooit. Een misstand als het recente misbruik van Youtube content door pedofielen, toont aan hoe belangrijk het is dat je als adverteerder goed weet hoe je je merk online kunt beschermen. Om adverteerders hierin te helpen, organiseerde BVA in samenwerking met de IAB Taskforce Video op 12 maart in Utrecht een bijeenkomst over Brand Safety.

Aansluitend op de Global Media Charter van WFA lanceerde BVA in 2018 de acht principes voor een gezond digitaal reclamelandschap. Bij online advertising geven adverteerders vaak een deel van de controle uit handen aan tech partijen. Al is honderd procent merk-veiligheid misschien nooit haalbaar, belangrijk is volgens BVA dat adverteerders de regie houden. Die regie kost investeringen: in techniek en kwaliteit maar vooral ook in mensen. Dat kwam ook telkens naar voren op deze bijeenkomst. Op de sessie deelden adverteerders Holland Casino en Philips hun ervaringen, advertentiebedrijf SpotX en Facebook hielden een presentatie over brand safety maatregelen.

BVA directeur Henriette van Swinderen concludeerde op de bijeenkomst: “Open en transparant communiceren binnen een veilig digitaal reclamelandschap is iets wat we met zijn allen moeten doen. Er zijn adverteerders die door hun eigen inspanningen en die van hun bureaus, nu zo’n 99,5 % brand safety hebben gerealiseerd. Maar dat vinden ze onvoldoende en dus ze hun bureaus en mediapartijen continue zullen blijven uitdagen om tot 100% brand safety te komen.”

Belangrijkste learnings van de sessie:

  • Houd regie als adverteerder; haal zelf kennis in huis en houd je bureau(s) nauw betrokken
  • Eén misplaatsing kan veel negatief sentiment oproepen, dus doe continu monitoring op negatieve ‘buzz’ op social media
  • Ontmasker frauduleuze aanbieders met technische hulpmiddelen. Maak gebruik van verificatie-techniek om te checken of een domeinnaam niet van een corrupte partij is. Heb je zelf deze kennis om ‘mee te meten’ niet in huis? Check dan bij je bureau(s)
  • Houd samen bureau(s) actief een blacklist van no-go partijen bij en een whitelist van partijen die veilige content voor je merk bieden. Het online landschap is dynamisch en verandert snel. Bouw dus samen met je bureau periodieke checks in, bijvoorbeeld maandelijks
  • Heeft je organisatie ook marketingactiviteiten op vestigingsniveau? Zorg dan dat je vanuit het hoofdkantoor ook regie en controle hebt over digitale campagnes op lokaal niveau
  • Check ook internationaal goed wie je externe partners zijn en trek hun gangen na. Vraag hierbij hulp van je bureau(s)
  • If you pay peanuts, you get monkeys. Kwaliteit heeft een prijs: als je in je merk investeert, doe dat dan ook in je digitale mediaplanning
  • Ken de middelen die platforms bieden, dus lees de community standaarden en het advertentiebeleid kritisch en stel vragen als je twijfelt
  • 100 procent brand safety is er (nog) niet. Dus houd een crisisplan achter hand met te nemen stappen in geval van een misplaatsing (bijv. opschorten campagne of inkoop op platform, wie doet wat, communicatiestrategie, opschalen webcare)


Lees hier het uitgebreide verslag van de bijeenkomst Brand Safety (voor BVA leden)

 

 

share