netwerk van merkleiders

Adverteerders lanceren internationaal initiatief voor crossmediaal onderzoek

GettyImages-623711880
Mervyn

Mervyn Brookson

Adverteerders lanceren internationaal initiatief om tot standaarden te komen voor crossmediale metingen. De werkgroep wordt geleid door de WFA (World Federation of Advertisers), maar bestaat naast grote merken als Unilever, Coca-Cola en Mastercard ook uit marktonderzoekers als Nielsen en Kantar, technologiepartijen waaronder Facebook, Google en Twitter, broadcasters (o.a. RTL) en bureaugroepen (o.a. GroupM).

De werkgroep wil internationale en industrie brede consensus bereiken op een aantal basisprincipes voor cross-mediale metingen. Het doel is om de implementatie van cross-mediaal onderzoek in landen te versnellen zonder dat er een afzonderlijke oplossing per land bedacht hoeft te worden. Eén van de kernpunten en frustraties van adverteerders is dat er geen onafhankelijke en cross-mediale metingen mogelijk zijn. Door het maken van afspraken en regels met alle relevante spelers over privacy, methode, metrics en aansturing moet dit sneller mogelijk gemaakt worden.

Het initiatief sluit aan bij de situatie in de Nederlandse markt waar momenteel wordt gewerkt aan TMAM (Total Media Audience Measurement). TMAM heeft als doel de nu nog losstaande bereikonderzoeken voor TV, radio, print en online, methodologisch samen te voegen zodat er een cross mediale dataset voor mediaplanning en evaluatie tot stand kan komen. Het meten van internationale tech partijen is daarbij in het bijzonder een punt van aandacht. De voortgang van de internationale werkgroep wordt dan ook met grote interesse gevolgd.

BvA organiseert 14 november een bijeenkomst over dit onderwerp waarbij de voortgang die is geboekt bij TMAM en bij de internationale werkgroep verder wordt besproken en toegelicht.  

share