Uitspraken Reclame Code Commissie zeer goed nageleefd
De beslissingen van de Reclame Code Commissie (RCC) en het College van Beroep (CvB) inzake klachten over reclame kennen opnieuw een hoge naleving. In 2017 heeft 96 procent van de adverteerders de uitspraak van de RCC gerespecteerd en zijn reclame-uiting aangepast of ingetrokken. Dat blijkt uit het pas verschenen jaarverslag van Stichting Reclamecode (SRC).
De 4 procent die geen gehoor gaf aan uitspraken betreft adverteerders die niet zijn aangesloten bij brancheorganisaties die bij zelfregulering zijn betrokken. De stichting ontving in 2017 in totaal 3618 klachten. Klachten over reclame kunnen op eenvoudige wijze online worden ingediend bij de Reclame Code Commissie. Dit onafhankelijke en deskundige klachtenorgaan kijkt vervolgens of een reclame-uiting in lijn is met de NRC. Van het totaal aantal klachten werd 92 procent door consumenten ingediend; het restpercentage klachten werd ingediend via buitenlandse zusterorganisaties, de Consumentenbond en adverteerders. De meeste klachten betroffen misleidende reclame (35 %), gevolgd door subjectieve normen als seks/bloot, nodeloos kwetsend en stereotypen (32 %).
Zelfregulering, voor en door adverteerders in nauwe samenwerking met de belangrijkste stakeholders op het gebied van media en creatie, werkt. Juist ook in een snel veranderend media- en reclamelandschap. Zo maakt ook de Reclamecode Social Media deel uit van de Nederlandse Reclamecode. Het gebruik van data voor reclamedoeleinden, het inzetten van influencers en online content creators en het verpakken van reclame als redactionele content maken dat consumentenvertrouwen in reclame actueler is dan ooit. Voor de SRC is het bevorderen van dit vertrouwen, inclusief het vergroten van de acceptatie van reclame in een digitale omgeving, door middel van zelfregulering van onverminderd belang.
Om nog beter in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen en nieuwe partijen bij de zelfregulering te betrekken, heeft de SRC zijn organisatiestructuur veranderd. Dit heeft geleid tot een compact bestuur en een actief platform van betrokken deelnemers verdeeld in kolommen Adverteerder (o.a. BVA), Channel, Creatie en Consument.
Je kunt het jaarverslag vinden op www.reclamecode.nl/jaarverslagen.