Eerste spreker diversity event: Barbera Wolfensberger, directeur-generaal Cultuur en Media bij ministerie OC&W
Als vervolg op het succesvolle ‘Diversity Event’ van vorig jaar, organiseren IAA, IAB Nederland en MWG 3 oktober een tweede editie in de Zuiderkerk in Amsterdam. Met een opvallend eerste spreker: Barbera Wolfensberger mag als vrouw het spits af bijten en deelt haar visie over diversiteit als directeur-generaal Cultuur en Media bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Heeft de overheid hier een actieve rol in of moeten marktpartijen dit zelf doen? Hoe krachtig moet beleid worden ontwikkeld? Van agenda tot forceren. Barbera wordt versterkt met een keur aan andere sprekers op het vlak van diversiteit. Zij zullen komende week bekend worden gemaakt via de social media kanalen van de deelnemende brancheorganisaties.
Ook onderdeel van het event is De Kleurrijke 50: dé lijst van 50 opvallende vakgenoten die diversiteit op de kaart zetten. Hiervoor is een samenwerking aangegaan met Raja Felgata en Khalid Ouaziz, die al acht jaar De Kleurrijke 100 samenstellen. In krap drie weken droegen vakgenoten al meer dan 100 nominaties aan voor De Kleurrijke 50. Het grote aantal is een teken dat diversiteit leeft binnen de branche en laat zien dat inmiddels velen actief zijn om de media inclusiever te maken. Wie daadwerkelijk een plek weet te bemachtigen in de lijst en wie de nummer 1 is, wordt bekendgemaakt op het Diversity Event. Een kandidaat aandragen kan nog een week lang via www.dekleurrijke50.nl.
Hoofredacteuren van De Kleurrijke Top 100 Raja Felgata en Khalid Ouaziz over de samenwerking met het Diversity Event en De Kleurrijke 50: “Diversiteit betekent voor ons verder kijken dan je eigen wereld en de kracht van het verschil omarmen. Wij zijn al ruim 15 jaar bezig met dit onderwerp en hebben sinds een paar jaar pas écht het gevoel dat Nederland klaar is voor retrospectie rond dit thema. Zonder zichtbare culturele diversiteit op alle fronten, verliezen we in Nederland onze geloofwaardigheid als progressief land. Als 'open-minded society' moeten we vooral in deze tijden waken voor tunnelvisie. We hopen dat De Kleurrijke 50 lijst bijdraagt aan een inclusievere sector die zich nog meer openstelt voor diversiteit.”
IDEA en VEA sluiten zich ook aan bij branchebreed initiatief
IAA, IAB Nederland en MWG hebben eerder branchepartijen opgeroepen mee te doen. Ze kregen als gevolg daarvan in augustus versterking van BVA (Bond van Adverteerders), DDA (Dutch Digital Agencies) en stichting Include Now. Daar komen nog twee organisaties bij: ook IDEA (live communicatie en eventmarketing) en VEA (Vereniging van Communicatieadviesbureaus) sluiten zich aan bij het initiatief. De samenwerking is een logische aanvulling om diversiteit te vergroten binnen het marketing-, communicatie- en mediavak. Dat is hard nodig. Het onderwerp diversiteit staat weliswaar al op de agenda, maar het wordt tijd dat het vakgebied er ook naar gaat handelen, zodat het communicatievak een reële afspiegeling van de samenleving vertegenwoordigt.