netwerk van merkleiders

BVA, WFA en Digital Decisions lanceren model verwerkersovereenkomst voor adverteerders

bewerkersovereenkomst


BVA bond van adverteerders en wereldwijde adverteerdersorganisatie WFA hebben samen met adviesbureau Digital Decisions een model Data Processing Agreement (DPA) ontwikkeld voor adverteerders.

BVA voorzitter Frenkel Denie: “De afgelopen maanden werd steeds meer duidelijk dat verwerkersovereenkomsten die opgesteld worden door verwerkers niet altijd alle kernzaken voldoende afdekken. Daarom hebben wij in samenwerking met WFA en Digital Decisions het initiatief genomen om een model DPA voor adverteerders op te stellen. We adviseren adverteerders om aan de hand van dit model een interne check te doen op hun huidige (en toekomstige) DPA’s.” 

Download de DPA hier

Verwerkersovereenkomst binnen de GDPR verplicht

Alle marktpartijen die persoonsgegevens verwerken zijn volgens de General Data Protection Regulation (GDPR) verplicht om verwerkersovereenkomsten of Data Processing Agreements (DPA’s) af te sluiten. Dit geldt dus bijvoorbeeld voor adverteerders, publishers, mediabureaus, tussenpartijen en digitale platforms. In de verwerkersovereenkomst staan de verplichtingen en verantwoordelijkheden van de verschillende partijen uitgeschreven, alsook een nauw afgebakende scope van de verschillende dataverwerkings-activiteiten.

DPA is basis om goede afspraken te maken met alle partijen

Omdat adverteerders in hun rol als data controller verantwoordelijk en aansprakelijk zijn in het geval van overtredingen, moet iedere DPA zorgvuldig worden getoetst en aangepast aan de actuele wetgeving. De DPA template beoogt geen juridisch advies te bieden, omdat er niet één contract bestaat dat door de Europese Commissie en de toezichthouders is goedgekeurd. Wel biedt de template adverteerders een toets of er in overeenkomsten wel voldoende rekening is gehouden met het perspectief van adverteerders. Daarmee vormt de template ook een goede start om dit ter sprake te brengen bij het afsluiten van overeenkomsten met bureaus, tussenpartijen en platforms.

Met deze model verwerkersovereenkomst kunnen adverteerders toetsen of hun belangen in reeds afgesloten en toekomstige DPA’s goed zijn geborgd. Het model bevat de volgende voor adverteerders belangrijke zaken:

  • Verplichtingen van de dataverwerker en procesdetails, bijvoorbeeld in geval van een datalek;
  • Het goedkeuringsproces voor sub-verwerkers die door de verwerker worden gecontracteerd;
  • De audit-rechten, ook inzake sub-verwerkers;
  • De aansprakelijkheid van de partners van dataverwerkers in het geval van een overtreding.

De DPA template is een aanvulling op het modelcontract mediabureau dat BVA haar leden aanbiedt. Omdat de AVG voor verwerking van persoonsgegevens in heel de EU geldt, is de verwerkersovereenkomst er vooralsnog uitsluitend in een Engelstalige editie.

Je kunt de modelovereenkomst hier downloaden

 

 

share