BVA: ‘Richtlijnen door YouTubers mooie praktijkvertaling van Reclamecode Social Media’


Vandaag lanceert een groep bekende YouTubers een richtlijn waarin zij uitleggen hoe je als content creator in je video’s kunt aangeven dat je reclame maakt. BVA ondersteunt dit initiatief dat bijdraagt aan transparantie en bewustwording omtrent reclame via social media van harte.

De ‘Social Code: YouTube, richtlijnen voor reclame in online video' bevat vier scenario’s voor hoe je als Youtuber of content creator duidelijk kunt zijn over de grens tussen redactie en commercie. Dit is in lijn met de huidige regels voor het herkenbaar maken van reclame uit de Reclamecode Social Media, die sinds 2014 van kracht is. Adverteerders die een commerciële samenwerking met content creators aangaan zijn dus al gehouden aan afspraken over het herkenbaar maken van reclame via alle social media.

In de huidige code staan al voorbeelden van hoe je reclame herkenbaar maakt in social media. De nu gelanceerde richtlijn van content creators is een mooie creatieve vertaling vanuit de praktijk. Het laat zien hoe dit deel van de branche een professionalisering doormaakt en ook haar verantwoordelijkheid neemt op een heel relevant terrein. Dit initiatief vormt daarnaast een welkome aanvulling op de activiteiten die BVA zelf onderneemt op het gebied van bewustwording. Zo draagt BVA kennis aan adverteerders en hun bureaus over via bijeenkomsten en de productie van whitepapers. Ook ontwikkelde BVA met FNLI een specialistische ‘Gids Voedingsmiddelenadverteerders en content creators', die in samenwerking met diverse partijen tot stand gekomen is.

Het social media landschap is nog volop in beweging. Daarom is BVA met andere stakeholders als DDMA en IAB betrokken bij de evaluatie van de Reclamecode Social Media. Daarin worden alle social media platforms meegenomen, want ook platforms al Instagram, Twitter en Snapchat zijn de afgelopen jaren verder ontwikkeld en geprofessionaliseerd. Dat maakt het nodig nog eens goed na te lopen of de geldende regels meer uitleg of nuancering behoeven. De voorbeelden die nu door de YouTubers in de Social Code: YouTube zijn opgenomen, worden meegenomen in de evaluatie.