netwerk van merkleiders

Verslag BVA bijeenkomst Mobiel Adverteren

Foto bijeenkomst mobiel


Afgelopen dinsdag, 24 januari, organiseerde BVA een bijeenkomst voor adverteerders over Mobile Advertising. Adverteerders zijn nog terughoudend in het inzetten van mobile advertising, zeker als je dit afzet tegen de tijd die consumenten op hun mobiele apparaat doorbrengen. De ‘taskforce mobile’ van IAB Nederland verzorgde de inhoud van de bijeenkomst waarbij zowel de bezwaren als de kansen werden benadrukt.

Sprekers met verschillende achtergronden belichtten drie aandachtsgebieden:

 

 

  1. Hoe vind ik de balans tussen impact en irritatie op mobiel? Welke regels moeten adverteerders naleven om ervoor te zorgen dat consumenten een positieve gebruikerservaring hebben op hun meest persoonlijke device. Voorbeelden hiervan zijn dat advertenties altijd weg geklikt moeten kunnen worden, geen onverwacht geluid mogen produceren en niet te veel gebruik mogen maken van de databundel van de gebruiker.

  2. Welke data kan ik gebruiken? Hoe kan ik mobile meten in verhouding tot andere apparaten die de consument gebruikt? Mobiel biedt allerlei mogelijkheden tot specifieke targeting. Niet alleen in de buurt van bepaalde locaties kunnen specifieke ads worden getoond, met behulp van datacollectie kunnen bijvoorbeeld ook eerder bezochte locaties een inschatting geven over het profiel van de gebruiker waarop later weer getarget kan worden.

  3. Op welke manier kan ik effect realiseren op mobiel en hoe maak ik dat inzichtelijk? De techniek van cookies plaatsen die op desktop wordt gebruikt werkt niet op mobiel. Het is daarom belangrijk dat de vooraf duidelijk hebt wat het doel van je campagne is en op welke manier je dat kunt meten. ING heeft een case gepresenteerd die aantoonde dat in samenwerking met het panel van een groot onderzoeksbureau zeer leerzame data beschikbaar kunnen komen.

 

share