Afgelopen 14 november 2019 organiseerden wij een bijeenkomst over de laatste ontwikkelingen op het gebied van cross-mediaal bereiksonderzoek.
In Nederland hebben we het voordeel dat er algemeen geaccepteerde bereikcijfers zijn zoals de kijk- en luistercijfers. Belangrijk voor je mediaplanning en -evaluatie, maar helaas zijn deze er tot nu toe alleen per mediatype. Het gecombineerde, netto bereik van je campagne op bijvoorbeeld TV, radio en online kun je dus niet goed bepalen.
Maar: in 2020 verwachten we dat daar verbetering in komt. Er is het afgelopen jaar hard gewerkt door vertegenwoordigers van publishers, mediabureaus (PMA), adverteerders (bvA) en de directies van de bereiksonderzoeken aan de totstandkoming van een crossmediaal bereiksonderzoek. Dit onderzoek gaat het “kijken”, “lezen” en “luisteren” naar/van media en reclame via alle beschikbare kanalen, online en offline, samenbrengen.
Tijdens deze ledenbijeenkomst gaven Karin Schut (Vinex) en Jikke Romijn (PMA) een overzicht van hoe de huidige bereiksonderzoeken samengevoegd worden om crossmediale mediaplanning mogelijk te maken. Naast de methodologische stappen die worden gezet werd er dieper ingegaan op wat adverteerders en mediaplanners kunnen met deze data. Denk daarbij aan het kunnen analyseren van overlap en uniek bereik mediumtypen heen, maar ook mediaconsumptiepatronen en simultaan mediagebruik. Zie vooral ook de slides die je hieronder kunt downloaden.
Het tweede deel van de bijeenkomst ging over de uitdagingen van het meten van de globale tech-reuzen. Matt Green vertelde over de WFA crossmedia working group. Een global initiatief van grote global adverteerders die de global platforms aan tafel heeft gekregen met als doel om gezamenlijk tot een oplossing te komen om het bereik ook op deze platforms onafhankelijk te kunnen meten. De werkgroep ontwikkelt niet zelf een meetoplossing maar wil principes en standaarden ontwikkelen die internationaal toegepast kunnen worden binnen de lokale bereiksonderzoeken. Zie ook de slides van Matt Green over dit onderwerp via onderstaande download knop.
De aanwezigen waren positief gestemd over de opzet en vooral het nut en de mogelijkheden die het cross-mediale onderzoek (TMAM) met zich meebrengt en wacht met spanning op de beschikbaarheid van de data.