Gepubliceerd op: 3 juli 2023

Zomertip: kijk de bvA-webinars terug

  • bvA Algemeen
  • Webinar

Het is zomer. Dat betekent – naast dat velen op vakantie gaan – dat we even zomerstop hebben voor onze webinars. Maar niet getreurd: je kunt namelijk alle bvA-webinars terugkijken! Zo doe je tijdens je vakantie gelijk wat inspiratie op om daarna mee aan de slag te gaan. Hieronder vind je een overzicht van alle webinars van het eerste halfjaar van 2023. Deze zijn gratis voor alle bvA-leden. Zorg er wel voor dat je bent ingelogd, want alleen zo kun je de webinars bekijken.

Zittend Op Gras Met Laptop

29 juni - Brand- en kids-safe gebruikmaken van TikTok 

Met TikTok bereik je doelgroepen die minder gebruikmaken van lineaire kanalen. Bijvoorbeeld om op een creatieve manier aandacht te vestigen op je merk of om personeel te werven. Maar de populariteit bij jongeren en kinderen roept ook vragen op over hoe de veiligheids- en privacyaspecten geregeld zijn bij TikTok voor zowel consumenten als adverteerders. In dit webinar van 29 juni vertelden we over de watch-outs én mogelijkheden van dit social kanaal. 

Bekijk het webinar hier terug.  

20 juni – A-merken in zware tijden: kansen en bedreigingen 

Met TikTok bereik je doelgroepen die minder gebruikmaken van lineaire kanalen. Bijvoorbeeld om op een creatieve manier aandacht te vestigen op je merk of om personeel te werven. Maar de populariteit bij jongeren en kinderen roept ook vragen op over hoe de veiligheids- en privacyaspecten geregeld zijn bij TikTok voor zowel consumenten als adverteerders. In dit webinar vertelden kenners je alles over de watch-outs én mogelijkheden van dit social kanaal. 

Bekijk het webinar hier terug.

6 juni – Creatieve kansen voor online video bij YouTube en Meta 

In tijden van inflatie en een beperktere bestedingsruimte nemen consumenten sneller andere beslissingen. Hoe kun je hier met je marketing en communicatie op inspelen? Wat betekent dit voor je merk en meer salesgerichte activiteiten? Wat is in deze omstandigheden nu echt verstandig om te doen en wat zijn daarvoor de argumenten? 

Dit kwam op allemaal aan bod tijdens het webinar ‘A-merken in zware tijden: kansen en bedreigingen’ aan de hand van learnings en data uit het verleden en heden.  

Bekijk het webinar hier terug. 

25 mei – Er was eens... Storytelling & positive change 

Als marketeer vraag je je vaak af hoe je consumenten kunt verleiden tot positieve gedragsverandering en zo met je merk bijdragen aan maatschappelijke doelen op het gebied van klimaat, milieu, diversiteit en inclusie etc. Maar hoe voorkom je dat je wordt beschuldigd van ‘green washing’ en hoe blijft jouw merk aantrekkelijk voor de consument? Een goede manier om op een verantwoorde, effectieve en positieve manier deze boodschap over te brengen is door het inzetten van storytelling. Tijdens het webinar ‘Er was eens.... Storytelling & positive change’ deelden kenners uit het vak alle insights over hoe jij als marketeer storytelling kunt inzetten om positieve gedragsverandering te stimuleren bij de consument. 

Bekijk het webinar hier terug.

6 april – NMO-update: nieuw luisteronderzoek en meer 

Het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (NMO) draait op volle toeren. Begin dit jaar zag het NMO-Luisteronderzoek het levenslicht. Tegelijkertijd werd er hard gewerkt aan het nieuwe kijkonderzoek en het online bereiksonderzoek. Alle vernieuwingen van NMO dragen bij aan de totstandkoming van een door bvA langgekoesterde wens: een crossmediale dataset voor planning en evaluatie. Op 6 april werden leden van bvA door het NMO-team bijgepraat over het nieuwe NMO-Luisteronderzoek en de tender voor NMO-Crossmedia.  

Bekijk het webinar hier terug. 

21 maart – Aandacht! Aandacht! & Effectiviteit 

Consumenten krijgen dagelijks grote hoeveelheden reclame-uitingen te zien en te horen. Maar niet al die contacten hebben dezelfde impact. Hoe kun je hiermee rekening houden bij de keuze voor mediumtype, platform of creatieve uitvoering? Er is steeds meer onderzoek dat inzicht geeft in het verschil in effectiviteit van verschillende mediatypen. In dit webinar vertelden kenners meer over hoe aandachtniveaus variëren tussen verschillende vormen van marketingcommunicatie en hoe aandacht samenhangt met impact. Dit webinar terugkijken biedt een unieke kans op inspiratie voor marketing-, media- en digital managers die hun mediastrategie verder willen aanscherpen. 

Bekijk het webinar hier terug.

9 maart – Communiceren over duurzaamheid – wat mag en kan?  

Veel merken willen bijdragen aan een meer duurzame wereld en daarover communiceren naar hun doelgroepen. Maar er is veel onduidelijkheid over de regels, omdat naast de Reclame Code ook de ACM hier een leidraad voor heeft. In dit webinar gingen we in op de afspraken die zijn gemaakt in de nieuwe Duurzaamheidsreclame Code (update van Milieureclame Code) en hoe die in lijn zijn met de eisen die de ACM stelt. Zodat je met meer zekerheid kunt uitdragen wat de positieve bijdrage van jouw merk is. Daarnaast komt de ‘Gids voor Duurzaamheidsclaims’ die op 9 maart werd gelanceerd uitgebreid aan bod.   

Bekijk het webinar hier terug. 

14 februari – Positive Change – hoe bevorder je gezond gedrag bij de consument 

Gezonder leven, veel mensen willen het maar het blijft lastig om een nieuwe leefstijl te aan te leren. Merken kunnen hier een rol in spelen met campagnes die een gezond gedrag stimuleren. Een webinar met een inspirerende bijdrage over positive health van Aart-Jan van Triest, Joeri Jansen van Roorda en Mats Postma van Changing Ways. Kijk dit webinar vooral terug als je op zoek bent naar inspiratie voor hoe jij met jouw campagne bij kunt dragen aan positieve gedragsverandering bij de consument.   

Bekijk het webinar hier terug.

31 januari – Update reclamerecht in 2023 

Kijk dit webinar terug en in anderhalf uur ben je weer op de hoogte van alle ontwikkelingen in reclamerecht voor 2023. Dat was de insteek van het bvA-webinar Update Reclamerecht 2023.   

Onderwerpen die onder meer aan de orde kwamen: overzicht meest relevante reclame-uitspraken 2022, duurzaamheidsclaims en greenwashing, influencer marketing en Google Analytics en de internationale uitwisseling van persoonsgegevens. Advocaat Reclame- en privacyrecht Richard van Schaik van DLA Piper besprak in vogelvlucht de highlights van 2022 wat er op ons af zou komen in 2023. 

Bekijk het webinar hier terug. 

17 januari – Effie 2022 terugblik 

Net als vorige jaren begonnen we het bvA-jaar met een terugblik op de Effies van 2022. Wat kun je leren van de winnaars? 

In dit speciale Effie-webinar van bvA en VIA kwamen de ins en outs aan bod van de winnende cases van McDonalds en Kruidvat. Wat maakt slordige moeder Lies zo succesvol voor Kruidvat? Welke ‘Branded customer experience’ zorgde ervoor dat McDonalds een zilveren Effie won? 

Kijk dit webinar terug en krijg inzicht in de aanpak van de winnaars, hun succesfactoren en het belang van een naadloze samenwerking met je bureau(s). Een onmisbaar webinar voor iedere merkleider die een effectief marketingbeleid wil voeren (, een Effie in de wacht wil slepen!) en zich alvast wil voorbereiden op Effie Awards 2023.  

Bekijk het webinar hier terug. 

Aankomende webinars

En als je al deze webinars hebt bekeken, kijk dan gelijk welke webinars er op de agenda staan vanaf september én meld je direct aan. 

Meer nieuws

Bekijk alles