Dinsdag 4 juli organiseerden we als bvA en FNLI een live-event over regels in de voedingsmiddelenreclame. Diverse sprekers gaven inspirerende presentaties over de laatste ontwikkelingen rondom regels voor voedingsmiddelenreclame. Met name wat je als adverteerder moet weten over voedingsmiddelenreclame in relatie tot kinderen, de nieuwe Code voor Duurzaamheidsclaims en de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing. Alles aangevuld met twee cases uit de praktijk.

Christine Grit, manager Voeding en Gezondheid bij FNLI, trapte de bijeenkomst af met een overzicht van de ontwikkelingen die de Reclamecode van Voedingsmiddelen heeft doorgemaakt sinds de lancering in 2005. Ook gaf ze een kijkje in de aanstaande aanpassingen die op dit moment worden uitgewerkt en naar verwachting vanaf 2024 ingaan. Zoals verhoging van de leeftijd naar 16 jaar, aangescherpte criteria en hoe de naleving verder te verbeteren door middel van pre-toetsing van campagnes en door het inzetten van A.I..
Frank Janssen, directeur bij het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC), inspireerde vervolgens de aanwezigen over hun manier van campagne voeren met gericht vooronderzoek en een langetermijnvisie, ingezet op meerdere mediakanalen (o.a. tv, radio en online/influencers). Doel van deze campagne met de naam ‘Brood, goed verhaal.’ is de kennis over brood onder consumenten verhogen en dan met name volkoren brood. Een mooi voorbeeld van een brede aanpak om gedrag te kantelen in de gewenste richting.
Aan de hand van meerdere interactieve vragen aan de deelnemers gaf Ebba Hoogenraad, advocaat en partner bij Hoogenraad & Haak, praktische voorbeelden gecombineerd met uitspraken van de Reclame Code Commissie inzake duurzaamheidsclaims. Belangrijkste take-out als het gaat om deze claims is dat deze altijd gebaseerd moeten zijn op gedegen (actueel) bewijs. Verder wees Ebba op de verantwoordelijkheid die als je adverteerder hebt bij reclames en samenwerking met influencers.
Als laatste gaf Amber de Smet, Media & Connections Planning Manager Benelux bij PepsiCo, de aanwezigen een inkijkje in de criteria die de producent van frisdrank en snacks stelt bij de selectie van en de samenwerking met influencers. En ook hoe ze ervoor zorgen dat de gevoerde campagnes transparant zijn en altijd herkenbaar als betaalde reclame.
Als bvA-lid kun je de presentaties hier downloaden