Noord-Holland wil geen reclame meer toestaan voor vlees, vis en fossiele producten in de bushokjes. Voor bvA bieden reclameverboden geen oplossingen, maar zijn ze willekeurig, onduidelijk voor consumenten en praktisch onuitvoerbaar. Als bvA zijn wij juist overtuigd dat marketing en reclame vooral kunnen bijdragen aan een constructieve aanpak van de klimaatproblematiek.

Afgelopen december gaf Provincie Noord-Holland gehoor aan een motie van GroenLinks en PvdA in de Provinciale Staten voor een verbod op reclame voor vlees, vis en fossiele producten in 525 bushokjes buiten de bebouwde kom.
Natuurlijk delen wij als bvA de maatschappelijke zorg om milieu en klimaat en onderschrijven we de noodzaak tot ingrijpende gedragsveranderingen van consumenten én bedrijven. Maar wij zijn ook van mening dat een lokaal en subjectief verbod op buitenreclame alleen maar tot onduidelijkheid leidt voor merken en oneerlijkheid in de keuzevrijheid van burgers in verschillende gemeenten. Wij zien dat merken juist een deel van de oplossing kunnen bieden. Want merken kunnen met hun marketing en communicatie duurzame keuzen en duurzaam gedrag stimuleren.
Daarom zetten wij ons samen met onze leden, grote en kleine adverteerders, in om voorstellen te ontwikkelen die leiden tot méér reclame gericht op positieve gedragsverandering, die aantrekkelijk en eerlijk is en oproept tot matiging waar nodig.