Dinsdag 21 november kwamen een aantal enthousiaste leden bijeen op het kantoor van de Nederlandse Loterij voor de kick-off van de Taskforce ‘Sustainable Marketing Procurement’. Deze groep gaat aan de slag om bvA-leden allerlei praktische handvatten te geven om duurzamer te kunnen inkopen.

Duurzaamheid en verminderen van CO2 uitstoot staat bij veel merken hoog op de agenda. Daarbij wordt niet alleen naar de ‘eigen’ uitstoot gekeken, maar ook naar de rest van de keten. Denk aan de ecologische footprint van onze investeringen bij media-exploitanten*. Als onderdeel van de EU Green Deal zullen veel bedrijven vanaf 1 januari 2024 moeten gaan rapporteren over hun CO2 uitstoot **.
Daarom is bvA de Taskforce ‘Sustainable Marketing Procurement’ gestart die als doel heeft een kennisplatform te realiseren waar Marcom-inkopers hun kennis over duurzaam inkopen kunnen delen en/of vergroten. Verder is het streven om marktstandaarden voor rapportages, contract clausules en compensatiemogelijkheden te ontwikkelen.
Leden Taskforce
De Taskforce bestaat uit: Thijs van Eijck, Jeroen Preseun, Lucas den Hartog, Mavis Wariso, Ellen Volf- van der Hulst, Reinier Pompen, Leendert van Bergeijk, Wim van Luijn, Claudia Wolf de, Marijke Goudberg, Danny Madhuizen, Marc van der Horst en Ruben de Groot.
Op onze website houden wij je op de hoogte over de ontwikkelingen vanuit de Taskforce.
*De uitstoot van een gemiddelde online campagne zou gelijk staan aan het rijden van 20.000 km met een auto op fossiele brandstof. De uitstoot van een programmatic campagne t.w.v. € 100K zou gelijk staan met 200.000 ‘passenger airmiles’. De slagen om de arm die we hier maken, geven aan dat uniforme standaarden nodig zijn.
**Vanaf 1 januari 2024 vereist de ‘Corporate Sustainability Reporting Directive’ (CSRD) van grote bedrijven (>250 medewerkers of >40 miljoen euro omzet of >20 miljoen op de balans) dat ze rapporteren over onder andere CO2-uitstoot en het sociaal kapitaal. Een deel van de rapportage zal betrekking hebben op toeleveranciers (scope 3).