Deze maand kreeg Meta een boete van 390 miljoen euro opgelegd omdat het niet op de juiste manier toestemming zou vragen voor gepersonaliseerde reclame op Facebook en Instagram. Wie gebruik wil maken van de diensten van Facebook of Instagram moet vooraf akkoord gaan met de algemene voorwaarden waarin onder meer staat dat de platforms persoonsgegevens mogen gebruiken voor getargete reclame.

Twee klagers vonden dat gebruikers gedwongen werden deze voorwaarden te accepteren, omdat ze de platforms anders niet meer konden gebruiken. De toezichthouder oordeelde begin januari dat dit in strijd is met de Europese privacywetgeving (in Nederland de AVG).
Het is nog niet duidelijk wat deze boete gaat betekenen voor gepersonaliseerde reclame op Facebook en Instagram. Meta krijgt drie maanden de tijd om de manier waarop toestemming wordt gevraagd in lijn te krijgen met de Europese privacywetgeving. Ondertussen heeft Meta al aangekondigd in hoger beroep te gaan, omdat het techbedrijf vindt dat het als aanbieder van een economische dienst wel een rechtsgrond of ‘gerechtvaardigd belang’ heeft om zonder een expliciete toestemmingsvraag gepersonaliseerde reclame aan gebruikers te tonen.
Wil je meer weten over deze en andere ontwikkelingen in relatie tot de privacywetgeving? Meld je dan aan voor het webinar 'Update Reclamerecht 2023'.