Gepubliceerd op: 16 december 2023

bvA in actie tegen reclameverboden

  • Zelfregulering & Wetgeving
  • Reclamerecht

Verschillende gemeentes in Nederland willen geen reclame meer toestaan voor fossiele producten, online kansspelen, vlees en/of vis. Voor bvA bieden reclameverboden geen oplossingen, maar zijn ze willekeurig, onduidelijk voor consumenten en praktisch onuitvoerbaar. Als bvA zijn wij juist overtuigd dat marketing en reclame vooral kunnen bijdragen aan een constructieve aanpak van de klimaatproblematiek.

Billboards stockfoto

In zo’n acht gemeentes is het afgelopen jaar een voorstel aangenomen om reclame voor fossiele producten, online kansspelen, vlees en/of vis te verbieden en ook verschillende politieke partijen hebben dergelijke maatregelen in hun verkiezingsprogramma’s opgenomen.

Natuurlijk delen wij als bvA de maatschappelijke zorg om klimaat en gezondheid en onderschrijven we de noodzaak tot ingrijpende gedragsveranderingen van consumenten én bedrijven. Maar wij zijn ook van mening dat een lokaal en subjectief verbod op buitenreclame alleen maar tot onduidelijkheid leidt voor merken en oneerlijkheid in de keuzevrijheid van burgers in verschillende gemeenten. Wij zien dat merken juist een deel van de oplossing kunnen bieden. Want merken kunnen met hun marketing en communicatie duurzame keuzen en duurzaam gedrag stimuleren.

Maar dat moeten we wel concreet maken. Daarom hebben we dit jaar met o.a. de reis-, automobiel-, en voedingsmiddelenbranches onderzocht hoe merken kunnen laten zien dat zij zich inzetten voor positieve gedragsverandering. Ons doel is dat er méér reclame komt gericht op positieve gedragsverandering, die aantrekkelijk en eerlijk is en oproept tot matiging waar nodig.

Hierover zijn we ook regelmatig in contact met het Ministerie van Economische Zaken om af te stemmen op welke manier overheid en industrie kunnen samenwerken om dit doel te bereiken.

Lees hoe we dit standpunt onlangs bespraken in een interview met RTL Nieuws over het feit dat steeds meer gemeentes een verbod willen op vlees- en vliegreclames. Lees het volledige interview.

Meer nieuws

Bekijk alles