Duurzaamheid en verminderen van CO2 uitstoot staat bij veel merken hoog op de agenda. Daarbij wordt niet alleen naar de ‘eigen’ uitstoot gekeken, maar ook naar de rest van de keten. Denk aan de ecologische footprint van onze investeringen bij media-exploitanten*. Als onderdeel van de EU Green Deal zullen veel bedrijven vanaf 1 januari 2024 moeten gaan rapporteren over hun CO2 uitstoot **.

Het is dan ook van belang dat we als merkleiders inzicht krijgen in de CO2-uitstoot van verschillende mediakeuzes. Daarom starten we met de bvA Taskforce Duurzame Marketing Procurement die als doel heeft een kennisplatform te realiseren waar Marcom-inkopers hun kennis over duurzaam inkopen kunnen delen en/of vergroten. Verder is het streven om marktstandaarden voor rapportages, contract clausules en compensatiemogelijkheden te ontwikkelen.
Meld je aan voor de Taskforce
Je kunt je nu aanmelden om lid te worden van deze Taskforce. Samen met andere betrokken marketing-inkoop experts van bvA-leden help je om inzichten in kaart te brengen, kennis te vergroten en zo richting te geven aan het duurzamer inkopen van de marketingactiviteiten van adverteerders. De Taskforce bepaalt zelf hoe vaak men bij elkaar komt in zowel online als fysieke meetings.
Als je hier een bijdrage aan wilt leveren, meld je dan vóór 30 oktober aan via info@bva.nl. Mocht je eerst nog meer willen weten, neem dan contact op met Jasper Bronner.
*De uitstoot van een gemiddelde online campagne zou gelijk staan aan het rijden van 20.000 km met een auto op fossiele brandstof. De uitstoot van een programmatic campagne t.w.v. € 100K zou gelijk staan met 200.000 ‘passenger airmiles’. De slagen om de arm die we hier maken, geven aan dat uniforme standaarden nodig zijn.
**Vanaf 1 januari 2024 vereist de ‘Corporate Sustainability Reporting Directive’ (CSRD) van grote bedrijven (>250 medewerkers of >40 miljoen euro omzet of >20 miljoen op de balans) dat ze rapporteren over onder andere CO2-uitstoot en het sociaal kapitaal. Een deel van de rapportage zal betrekking hebben op toeleveranciers (scope 3). Lees hier meer.