netwerk van merkleiders

Richard van Schaik (DLA Piper): 'Wees niet bang om te communiceren over duurzaamheid'

appolinary-kalashnikova-WYGhTLym344-unsplash

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker bij consumentenaankopen. Maar hoe communiceer je hierover op overtuigende en verantwoorde manier? Tijdens ons event vandaag bieden we praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan. Een van de sprekers is Richard van Schaik, advocaat-partner bij DLA Piper.

Wat is jouw rol bij DLA Piper en hoe ben je verbonden aan bvA?
‘Ik ben inmiddels ruim 25 jaar advocaat-partner bij DLA, gespecialiseerd in privacyrecht en media- en reclamerecht. DLA Piper is al lang advocaat van de bvA en twee jaar geleden werd ik gevraagd om toe te treden tot het bestuur. Er spelen zoveel juridische zaken op reclamegebied. Denk alleen al aan cookies en de vraag of reclames wel of niet door de beugel kunnen. Dat heeft veel impact bij adverteerders, dus het is handig om iemand met juridische kennis in het bestuur te hebben. Ik kijk met een bredere blik, zou je kunnen stellen. Persoonlijk ben ik dol op reclamerecht, zeker vanwege de combinatie van creativiteit en de juridische uitdagingen.’

Ons event over duurzaamheidsreclame heet ‘No washing, no hushing’. Wat wordt daarmee bedoeld en wat is jouw bijdrage aan het event?
‘Duurzaamheid is natuurlijk een hot topic, ook in de reclamewereld. De samenleving is aan het veranderen, de bewustwording bij de consument rondom duurzaamheid groeit. Ook producenten en adverteerders hebben een verantwoordelijkheid op dit gebied. Dat is een uitdaging, want de regelgeving is streng en complex. Terecht natuurlijk, want we willen greenwashing voorkomen. Dit kan ervoor zorgen dat merken terugschrikken en weinig delen over duurzaamheid, terwijl ze een legitiem verhaal hebben – greenhushing, met andere woorden. Tijdens het event laat ik samen met Tommi Palumbo van de ACM zien wat er wél mogelijk is.’

Heb je ook persoonlijke betrokkenheid bij dit onderwerp?
‘Werktechnisch zeker, want reclamerecht gaat steeds meer over duurzaamheid. ESG staat bij bedrijfsjuristen in de top 3 van belangrijkste onderwerpen. En ook privé probeer ik mijn steentje bij te dragen. Zo ben ik mede-eigenaar van een vegan restaurant, omdat ik geloof dat we naar een meer plantaardige maatschappij moeten bewegen.’

Waarom is dit event juist nu relevant?
‘Simpel gezegd: we moeten er allemaal iets mee, je kunt niet langer je kop in het zand steken. Hoe moet je de boodschap vertellen zonder in de problemen te komen? Daarvoor willen wij de handvatten bieden. Want het kan zeker, als je het op de juiste manier doet.’

share