Gepubliceerd op: 24 juni 2024

Terugblik CMO-diner: vinkjes, bubbels en een avond lang genieten

  • bvA Algemeen
  • Strategy & branding
  • Event
  • CMO

Een borrel in de zon (eindelijk!), een bezoek aan een prikkelende kunstexpositie, een keynote door niemand minder dan Joris Luyendijk en dan ook nog fantastisch eten: we blikken met veel plezier terug op het afgelopen CMO-diner: ‘Merkleiderschap in de bubbels’.

CMO-diner Vijfhuizen

Hoe bouw je een merk voor een brede doelgroep als je vooral kijkt vanuit je eigen bubbel en blinde vlekken hebt op het gebied van bijvoorbeeld andere huidskleuren, geaardheden en niet-theoretisch opgeleiden? Als iemand daar meer over kan vertellen, is het Joris Luyendijk. De schrijver verdiepte zich voor zijn boek ‘De zeven vinkjes’ in kansenongelijkheid en vertaalde dat tijdens het diner naar de belevingswereld van CMO’s.

Bubbels en bestuur

Maar voor het zover was, werd er geproost, bijgepraat en genoten van de bijna-zomerzon, met op de achtergrond het robuuste waterliniefort Fort 5. Na de bubbels en appetizers werden de dinergasten uitgenodigd voor een korte tour door een expositie in het bijbehorende kunstfort – een zinnenprikkelend intermezzo. Daarna werd de dinerlocatie onthuld: een luxe tent,  genesteld tussen het fort en de dijk.

Gezeten aan twee lange tafels, maakten de aanwezigen kennis met bvA’s nieuwe (voorgestelde) bestuurslid: Els Dijkhuizen, marketingdirecteur bij Heineken. Tegelijkertijd was er het afscheid van Brenda Smith, Director Marketing & Customer Experience bij A.S. Watson , die zes jaar plaatshad in het bestuur. “Ik heb meteen toegezegd”, vertelde Els Dijkhuizen. “De bvA is een bijzonder netwerk. Ze zorgen voor de professionalisering van het vak, lopen voorop in de ontwikkelingen, creëren verbinding en maken waar nodig een vuist.”

Rooskleurig beeld

Na het voorgerecht nam schrijver Joris Luyendijk het woord. “Wat betekent het voor je zelfbeeld, mensbeeld en maatschappijbeeld als je niet buitengesloten kán worden? Als je altijd het voordeel van de twijfel krijgt?” begon hij zijn keynote. Omdat hij zelf het antwoord op de vraag wilde weten, begon hij een grootschalig onderzoek. Het resultaat: zijn boek de ‘De zeven vinkjes. Hoe mannen zoals ik de baas spelen’.

Luyendijk doorliep de zeven vinkjes met de aanwezigen: minstens één hoogopgeleide en/of welgestelde ouder, minstens één in Nederland geboren ouder, man, hetero, wit, vwo-vooropleiding en universitair of HBO geschoold. Hij wees erop dat de aanwezigen waarschijnlijk ook een groot een groot deel van de vinkjes hebben en ook vrijwel uitsluitend contact met gelijksoortige mensen. Hij erkende zelf ook uit zo’n bubbel te komen: “Ik had een veel te rooskleurig beeld van Nederland en dacht dat iedereen zo werd behandeld als ik”.   

Voer voor discussie

Hoe zorg je dat iedereen in je team tot zijn recht kan komen en kan bloeien zoals jij dat kunt? En sta je open voor het feit dat je deur niet écht openstaat ook al zeg je dat dit zo is? En hoeveel ruimte geef je aan iedereen die misstanden probeert aan te kaarten? Die vragen gaf Luyendijk het gezelschap mee alvorens het hoofdgerecht op tafel kwam. Het was het perfecte voer voor discussie over blinde vlekken, een vertekend zelfbeeld, diversiteit in marketingteams en het bereiken van doelgroepen die je zelf niet goed kent.

Natuurlijk was er tijd voor vragen uit de zaal, net als het delen van ervaringen. Een lid van de bvA-taskforce Inclusie & Diversiteit zei dankbaar te zijn dat er bij alle aanwezige merken al verandering is doorgevoerd – mede dankzij de taskforce. De hoop werd uitgesproken dat nog meer marketeers het belang en de voordelen van uit je bubbel stappen gaan ervaren en van onbewust onbekwaam steeds bewust bekwaam te worden. En terwijl de zon onderging boven het fort, vatte bvA-directeur Henriette van Swinderen de gesprekken samen: “Joris, ik merk dat je zelf diep geraakt bent door dit onderwerp en daarom ook ons zo hebt weten te raken”.

Collage CMO-diner.jpg

Meer nieuws

Bekijk alles