In de Pitchcode 2025 maken brancheorganisaties van opdrachtgevers, marcom-, media en ontwerpbureaus concrete afspraken over transparante briefings, gedragsregels en honorering voor pitches.

Op 29 september hebben wij als bvA, samen met VIA, DDA, IDEA, BNO, DDMA en PMA, de Pitchcode 2025 ondertekend bij Felix Meritis in Amsterdam. Een bijzonder moment, want voor het eerst staan de brancheorganisaties zó duidelijk gezamenlijk achter dezelfde spelregels.
Belang voor merkleiders
De meeste adverteerders hebben niet vaak te maken met pitches, want het wisselen van bureau doe je niet zomaar. Maar áls je dan een pitch uitschrijft, is het belangrijk dat het proces verantwoord, eerlijk en transparant verloopt. Omdat daarmee de basis gelegd wordt voor een goede relatie tussen jou als opdrachtgever en het nieuwe bureau.
Er is overtuigend bewijs dat dit soort relaties tot creatievere campagnes en betere business resultaten leidt. Als ‘netwerk van merkleiders’ zijn wij dan ook ongelooflijk blij met de totstandkoming van deze nieuwe pitchcode.
Duidelijke guidelines
De Pitchcode voorziet onder meer in een duidelijke guideline voor het opstellen van de briefing, het aantal deelnemers aan de pitch, de pitchvergoeding en het intellectueel eigendom. Daarnaast zijn er duidelijke principes met betrekking tot het nemen van verantwoordelijkheid door de betrokken partijen, het bieden van transparantie en het toezicht op een eerlijk pitchproces.
Eerlijk proces in ieders belang
bvA-voorzitter Erik van Engelen is de afgelopen periode interim CEO geweest bij reclamebureau DDB en maakte het pitchproces ook aan de bureaukant mee. Erik aan het woord: ‘In mijn rol als CMO bij verschillende bedrijven, heb ik alles bij elkaar hooguit 4 of 5 pitches meegemaakt. In de afgelopen periode ‘aan bureauzijde’ liepen er vaak 4 of 5 tegelijk. Dan ga je wel anders tegen het fenomeen aankijken en ervaar je hoe demotiverend het is als zo’n proces niet eerlijk en transparant verloopt.’
Voorbeelden hoe het niet moet
Erik vervolgt: ‘Om een voorbeeld te geven: een opdrachtgever heeft een heldere pitchopdracht opgesteld, maar breidt deze toch elke keer weer uit. Dat vraagt elke keer extra uren (en dus investeringen) van het bureau. Dan voel je je met de rug tegen de muur gezet, want nee zeggen wil je natuurlijk ook niet. Of denk aan de situatie dat een opdrachtgever vooraf tijdens de pitch gouden bergen belooft (grote budgetten, veel creatieve vrijheid), maar uiteindelijk blijkt de opdracht veel kleiner te zijn. Het Bureau heeft heel veel werk verricht maar gaat de investering er niet uithalen.’
Ook als opdrachtgever ben je gebaat bij een eerlijk proces, stelt van Engelen: ‘Ook daar kun je te maken krijgen met unfaire praktijken. Denk aan een bureau dat tijdens de pitch bepaalde key-persons naar voren schuift, die uiteindelijk niet voor jouw merk gaan werken. Of wanneer er tijdens de pitch duidelijke prijzen zijn afgesproken, maar er in de praktijk constant meerwerk wordt gerekend, waardoor je budget telkens overschreden wordt. Het is daarom voor alle partijen echt een enorm positieve ontwikkeling, dat we met de Pitchcode 2025 gezamenlijke principes en spelregels hebben afgesproken!’.
Out of Home campagne
De Pitchcode wordt onder meer gelanceerd via campagnes in Out of Home en vakmedia. Daarin zijn kopstukken uit ‘het vak’ te zien die uitdrukking geven aan hun gevoel wanneer een pitch niet eerlijk is verlopen: ‘An unfair pitch leaves you wrecked’ – een gevoel dat zowel opdrachtgevers als bureaus in zo’n geval kunnen hebben.
Voor iedereen beschikbaar
De Pitchcode 2025 is hier te downloaden en via een QR-code die breed gedeeld wordt binnen de verschillende marcom netwerken. Daarnaast is de code permanent beschikbaar via de homepage van FONK magazine.
De Pitchcode is tot stand gekomen op initiatief van FONK magazine en namens de pitchbegeleiders onderschreven door 3MO.
Partners en supporters
De Pitchcode 2025 is mede mogelijk gemaakt door de steun van: Bauer Media, JCDecaux, Ocean Outdoor, Centercom, Dentsu Creative, DEPT, The Family, iO, Total Design, NATWERK, Fabrique, Eastside, Wirelab en Traffic Today.