WPP Media Nederland heeft een opvallende bevinding gedeeld: lokale kwaliteitsmedia stoten gemiddeld 56% minder CO₂ uit dan de Nederlandse benchmark. Dit blijkt uit een nationale scan met Scope3, de eerste grootschalige analyse van het Nederlandse medialandschap op dit vlak voor programmatic display.
De reden? Premium publishers zoals DPG, NOS, RTL en De Telegraaf werken met efficiënte advertentieprocessen, waardoor minder servercapaciteit en energie nodig is. In tegenstelling tot ‘made-for-advertising’-sites, die veel meer veilingen en energie verbruiken, kunnen emissies bij kwaliteitsmedia 20 tot 100 keer lager liggen.
Ook De Nederlandse Loterij (NLO), lid van de bvA, lied de uitstoot van haar campagne activiteiten doorrekenen. Zij behaalden zelfs 80% minder uitstoot dan de benchmark. Evita Nales, Mediamanager bij NLO, benadrukt: “Duurzaamheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Samen met WPP Media hebben we de klimaatvoetafdruk van onze campagnes in kaart gebracht, met een positief resultaat dat onze verwachtingen overtrof.”
Dit onderzoek laat zien dat duurzaamheid en effectiviteit hand in hand gaan. Voor adverteerders is dit een enorme kans. Door bewuste mediakeuzes te maken, draag je direct bij aan de klimaatdoelen van Nederland en de EU.
Wat kun jij doen?
Vraag jouw mediapartner naar de CO₂-impact van jouw campagnes en neem het mee in de evaluaties en jaargesprekken. Begin eens met 1 campagne om het behapbaar te houden en eerste inzichten op te doen. Je zal zien dat je al snel veel efficiency kunt behalen. Benieuwd welke stappen je allemaal nog meer kunt zetten met je bureau om duurzame impact te maken? Bekijk dan onze gids: Samenwerken voor duurzame impact.
Wist je dat?
bvA zet zich ook actief in om samen met bureaus en exploitanten een CO2-standaard te realiseren voor de marketingsector. We hopen in 2026 goede stappen te zetten met de implementatie van het Global Media Sustainability Framework van AdNetZero, de internationaal erkende standaard voor CO2-berekeningen van campagnes.