Gepubliceerd op: 14 november 2025

Gouden Effies voor Albert Heijn en Kruidvat. Dit zijn de winnaars van de Effie Awards 2025

  • Effie Awards
  • Effectiviteit
  • Event

Tijdens de feestelijke uitreiking van de Effie Awards op 13 november zijn maar liefst 20 marketingcases in de prijzen gevallen: er werden twee gouden, zes zilveren en twaalf bronzen Effies uitgereikt. De integrale, lange termijn-merkcase van Kruidvat verdiende goud net als de feel good Whamster-kerstcampagne van Albert Heijn. Odido, Kruidvat, Stichting ALS Nederland en Texels vielen meerdere malen in de prijzen.

BP EFFIES NETHERLANDS 2025 Lowres 005

Verdiend goud voor Albert Heijn en Kruidvat

Effie Awards worden toegekend aan marketinginspanningen die hebben geleid tot een uitzonderlijk resultaat; commercieel, maatschappelijk en soms beide. In de categorie ‘Gedrag Kort’ won Albert Heijn goud voor Whamster!. De kerstcampagne waarmee Albert Heijn erin slaagde als eerste Nederlandse supermarkt ooit door de magische marktaandeelgrens van 40% te breken. De jury prees de case om haar loepzuivere strategie, verrassende concept en briljante executie: “Albert Heijn is er glorieus in geslaagd om op te vallen in de decembermaand en heeft de concurrentie een stevige tik uitgedeeld.” In de categorie ‘Merk’ werd Kruidvat bekroond met een Gouden Effie voor: ‘Hoe Kruidvat het lovebrand van Nederland werd’.  Kruidvat werd al eerder door de Effie-jury beloond: in 2022 zilver in Merk en brons in Gedrag Lang. In 2024 zilver met een maatschappelijke plus in Gedrag Kort en brons in Maatschappelijk voor de kerstcampagne in samenwerking met het Armoedefonds.  Volgens het juryrapport zijn “de resultaten van deze langjarige merk- en gedragscampagne indrukwekkend. De retailer versloeg niet alleen vijf jaar lang elk jaar de markt en bouwde de klantenbase structureel uit, maar verstevigde ook de merkkracht en de prijsperceptie. De transitie van prijsvechter naar geliefd - en ijzersterk! - merk dat zowel emotioneel als maatschappelijk resoneert en op alle lagen goed is geëxecuteerd, is zeer geslaagd. Daarom past de ultieme kroon op effectief marketingwerk.”

Uitzonderlijke prestaties

Brancheverenigingen bvA en VIA, de organisatoren van de Effie Awards, blikken terug op een inspirerende avond vol impactvolle cases en creatieve hoogtepunten. Ze roemen de winnaars om hun uitzonderlijke combinatie van strategisch inzicht, opvallende creativiteit en aangetoonde effectiviteit. Ook hoofdjuryvoorzitter Conny Braams benadrukt dit: “De inzendingen van dit jaar laten opnieuw zien dat het marketingvak in Nederland springlevend is: veelzijdig, vernieuwend en maatschappelijk betrokken. Wat mij ook opviel, is dat de kwaliteit van de onderbouwing en data-analyse verder groeit. Daarmee tonen de inzenders steeds overtuigender aan wat hun werk daadwerkelijk aan gedragsverandering heeft opgeleverd. En dat is waar Effie natuurlijk voor staat: bewezen effect.”

Nieuwe categorieën voor een breder vakperspectief

Vanaf dit jaar konden cases worden ingezonden in drie nieuwe categorieën: Employer Branding & Werving, Business-to-Business en Klantloyaliteit. Deze uitbreiding past binnen de ontwikkeling die de Effie Awards in 2021 startte: van communicatieprijs naar brede marketingprijs. Esther Overmars, lid van de hoofdjury van de Effie Awards in Nederland en onderdeel van de Effie-stuurgroep: “De introductie van drie nieuwe categorieën geeft aan dat we steeds in tune willen blijven met de verbreding en verdere professionalisering van het vak. Als marketeers en bureaus er samen in slagen om buitengewone resultaten te realiseren, willen we dat niet alleen vieren, maar er ook van leren. We zien al jaren veel cases in met name Gedrag Lang die om een arbeidsmarktvraagstuk draaien; door deze cases onder te brengen in een eigen categorie en door een gespecialiseerde jury te laten beoordelen, zijn we nog beter in staat om lessen te trekken. Loyaliteit en Business-to-Business zijn marketinggebieden die we bij Effie tot nu nog niet veel terugzagen. Met uitzondering van BridgeFund en Albert Heijn Premium misschien. We hopen dat we met deze nieuwe categorieën nog meer de volle breedte van het marketingvak bedienen.”

Leren van de winnaars

De Effie Awards zijn meer dan een prijs: ze helpen het marketingvak vooruit. Daarom organiseert de Effie Awards in 2026 verschillende momenten om te leren van de winnende cases van dit jaar, waaronder het Effie Webinar op 15 januari 2026, de Effie Masterclass in maart 2026 en EffieFest op 14 april 2026. Tijdens deze bijeenkomsten delen winnaars hun inzichten en aanpak. Lessen die ongetwijfeld hun weg vinden naar de Effie-cases én -winnaars van 2026.

BP EFFIES NETHERLANDS 2025 Lowres 001

Alle Effie-winnaars op een rij

Dit zijn alle winnaars die met hun effectieve en indrukwekkende campagnes een buitengewoon marketingresultaat hebben bereikt:

GOUD 

Hoe Kruidvat het lovebrand van Nederland werd
Adverteerder: Kruidvat 
Bureau’s: DDB Amsterdam/ DDB Retail, Initiative, WPP, Newslab, AcePR
Categorie: Merk 

Whamster! Dé kersthit die koopgedrag beïnvloedde
Adverteerder: Albert Heijn
Bureau’s: TBWA\NEBOKO, Holy Fools, Ambassadors, Public Audio, Sony Music Entertainment, dentsu Media
Categorie: Gedrag Kort 

ZILVER 

Lancering Odido Merk
Adverteerder: Odido 
Bureau’s: Odido, TBWA/NEBOKO, EssenceMediacom (WPP), dentsu
Categorie: Merk 

Hoe HAK héél Nederland in-PAK-te met modern peulvruchtengemak
Adverteerder: HAK
Bureau’s: DDB Amsterdam, Holy Fools, HappyLife PR, Bang Zoom Media
Categorie: Introductie 

Een extraordinaire resultaat, van niche naar love brand
Adverteerder: Jean Bâton 
Bureau’s: Howdy Amsterdam, All Heads On Deck, Abovo Maxlead, Revue de Lot, Veld ontwerp
Categorie: Merk

 “Dat is lekker werken”
Adverteerder: McDonald’s Nederland
Bureau’s: TBWA\NEBOKO, OMD Nederland
Categorie: Employer Branding & Werving 

Succes op z’n Texels 
Adverteerder: Texels
Bureau’s: Alfred, OnSocial, dentsu
Categorie: Merk 

Succes op z’n Texels 
Adverteerder: Texels
Bureau’s: Alfred, OnSocial, dentsu
Categorie: Gedrag Lang 

BRONS 

Optimel Proteïne – Het dagelijks leven, dát is pas topsport
Adverteerder: Optimel | Friesland Campina 
Bureau’s: Havas Lemz, WPP Media, SHIOK, Home Agency, Combo, Hagens PR, DPG Media 
Categorie: Introductie

Niets is zo mooi als het speelgoed van een ander
Adverteerder: Marktplaats
Bureau’s: Happiness Amsterdam, EssenceMediacom (WPP), Abovo Maxlead, Team Lewis, GoSpooky
Categorie: Gedrag Kort

Vreemd of verdacht?
Adverteerder: Houdmisdaaduitjebuurt.nl (samenwerking van o.a. Politie en het Ministerie van Justitie en Veiligheid)
Bureau’s: Roorda Reclamebureau, Tabula Rasa, ExPRtease, Initiative
Categorie: Maatschappelijk

Samen solliciteren bij Kruidvat
Adverteerder: Kruidvat / AS Watson
Bureau’s: Livewall, Somention, Radancy
Categorie: Employer Branding & Werving 

Odido Klik&Klaar Internet
Adverteerder: Odido
Bureau’s: Odido, TBWA/NEBOKO, EssenceMediacom (WPP), Dentsu
Categorie: Gedrag Lang

Odido Klik&Klaar Internet
Adverteerder: Odido
Bureau’s: Odido, TBWA/NEBOKO, EssenceMediacom (WPP), Dentsu
Categorie: Propositie

Pak je leven weer op, neem een gokstop
Adverteerder: Kansspelautoriteit
Bureau: FCB Amsterdam
Categorie: Maatschappelijk

De Rabo Sportactie Met sport win je vrienden
Adverteerder: Rabobank
Bureau: DDB Amsterdam, NOC*NSF, Golazo, Annomann, PHD Media, Mindshare
Categorie: Gedrag Kort 

Hoe Zilveren Kruis zonnebrandcrème op de kaart zet om huidkanker te bestrijden
Adverteerder: Zilveren Kruis
Bureau’s: Natwerk, MindShare, The Content Department, Tenue Soleil, Yune 
Categorie: Gedrag Kort 

Hoe Staatsloterij het Oudejaarslot een nieuw moment én een nieuwe betekenis gaf
Adverteerder: Staatsloterij
Bureau’s: Nederlandse Loterij, TBWA\NEBOKO, Mindshare, WPP Media, Megawatt Advertising, Men in Green
Categorie: Gedrag Kort 

De genadeloze aftakeling
Adverteerder: Stichting ALS Nederland
Bureau’s: Joe Public, Captcha, Soundcircus, Daniel Porcedda
Categorie: Gedrag Lang 

De genadeloze aftakeling
Adverteerder: Stichting ALS Nederland
Bureau’s: Joe Public, Captcha, Soundcircus, Daniel Porcedda
Categorie: Maatschappelijk 

Meer nieuws

Bekijk alles