Terugblik en inzichten: duurzaamheidsevent ‘No washing, no hushing’
Zelfregulering & Wetgeving
/
Duurzaamheid is ook in de marketingwereld een hot topic. Dat bleek wel uit de bijna honderd aanwezigen die 23 april naar het duurzaamheidsreclame-event van bvA en DLA Piper kwamen. Ze kregen inzichten uit de juridische wereld van de zelfregulering en de ACM, werden meegenomen in een case van HAK en raakten geïnspireerd door duurzaamheidsexperts Jasper Bronner en Willem van der Schoot.
Richard van Schaik, advocaat-partner bij DLA Piper en bestuurslid bvA
Als advocaat gespecialiseerd in media- en reclamerecht weet Richard van Schaik hoe complex en versnipperd de regels rondom duurzaamheidsreclame zijn. Hij nam het publiek mee langs de drie pijlers uit de code voor duurzaamheidsreclame: misleidende duurzaamheidsclaims, misleidende duurzaamheidsambities en misleidende aanduidingen en symbolen. Hierbij gebruikte hij voorbeelden van merken die op de vingers werden getikt door de Reclame Code Commissie of Autoriteit Consument en Markt, maar ook van merken die juist in het gelijk werden gesteld. De kern: claims, ambities en aanduidingen moeten onderbouwd, verifieerbaar, concreet en specifiek zijn.
Lees hier een interview met Richard van Schaik over duurzaamheidsreclame
Tommi Palumbo, toezichthouder consumentenrecht bij ACM
Hoe kan je een duurzaamheidsclaim formuleren zonder in de problemen te komen met de ACM of andere partijen? Op die vraag probeerde Tommi Palumbo een antwoord te formuleren. Verduurzaming is een van de speerpunten voor 2024 van de ACM, juist omdat de instantie gelooft dat de consumentenmarkt een grote rol speelt in de duurzaamheidstransitie. De ACM vertaalt dit in handhaving, stimulatie (onder meer via de Leidraad Duurzaamheidsclaims) en voorlichtingscampagnes. Tommi Palumbo deelde de vijf duurzaamheidsvuistregels op basis waarvan de ACM handhaaft. Als voorbeeld gebruikte hij een claim op vrachtwagens. Zet niet ‘groen onderweg’ op de zijkant, want dat kan de indruk wekken dat bezorging met de betreffende vrachtwagen geen negatieve impact heeft op het milieu. Als je in plaats daarvan ‘deze vrachtwagen rijdt 100% elektrisch’ op de truck zet, voorkom je misleiding. Hij benadrukte: wees trots op je duurzame prestaties en communiceer hier ook over – maar zorg wel dat je de juiste terminologie gebruikt.
Lees hier meer over de vijf vuistregels van de ACM
Yolanda van Grootel, Brand Communication Manager bij HAK
Zelfs als je nauwgezet alle regels denkt te volgen, kan je klachten krijgen – daarover vertelde Yolanda van Grootel van HAK. Tijdens een grootschalige campagne werd één klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie. HAK’s claim ‘groen geteeld’ impliceerde volgens de klager ten onrechte dat het bedrijf biologisch was. De zaak kwam voor en de consument werd in het gelijk gesteld. Yolanda van Grootel en haar team voerden aanpassingen door in de tv-reclame: het Planet Proof-logo kwam nu wél in beeld en in een disclaimer werd uitgelegd wat ‘groen geteeld’ precies betekent. ‘Het heeft ons extra alert gemaakt’, stelde Yolanda. ‘We doen nu nog meer checks en dubbelchecks’.
Jasper Bronner, Data & Research Manager bij bvA en Greensights
De urgentie van positive change is duidelijk, vervolgde Jasper Bronner. Onderzoek onder marketeers wijst uit dat 74% vindt dat veel huidige marketing niet verenigbaar is met een duurzame toekomst. Tegelijkertijd denkt 93% dat marketing een belangrijke rol kan spelen in de duurzaamheidstransitie. Jasper Bronner onderscheidde vier domeinen waarin marketeers impactvolle verandering kunnen creëren: product (en packaging), businessmodellen, gedrag en partnerships. Hij gebruikte voorbeelden als het eerste circulaire matras ter wereld van Auping, een uiterst succesvolle CO2-campagne van de Deutsche Bahn en nudges zoals vegetarische recepttips op maaltijdverpakkingen.
Willem van der Schoot, oprichter BarnSessions
Maar hoe kom je dan tot die inspirerende ideeën? Daar weet Willem van der Schoot alles over. Als CEO van reclamebureau Havas Lemz leidde hij succesvolle campagnes met maatschappelijke impact voor onder meer Ikea en Terre des Hommes. Zijn filosofie: winst maken mag zeker, maar nooit ten koste van iets of iemand. Hij nam de aanwezigen mee langs de zeven stappen die nodig zijn om tot concrete proposities te komen; van het verzamelen van bestaande impactideeën tot het betrekken van een multidisciplinair team en van het belang van een veilige omgeving tot volop experimenteren.
De 24 van 24 challenge
Voor alle leden die geïnspireerd zijn en met bevlogen ondersteuning aan de slag willen met positive change, lanceerden Willem van der Schoot en Jasper Bronner tot slot een gloednieuw bvA-programma. In deze ’24 van 24 Challenge’ worden sluimerende ideeën tot leven gewekt en nieuwe ideeën ontwikkeld. Vervolgens verander je ze in concrete concepten die direct uitgevoerd kunnen worden. En dat alles in 24 uur.
Geïnteresseerd in de 24 van 24 challenge? Neem contact op met bvA en bekijk op 16 mei onze info-call over de challenge. Let op: aan de challenge zijn extra kosten verbonden.
