netwerk van merkleiders

Nieuw NMO Mediatrends rapport beschikbaar

piotr-cichosz-hiGHXVAgpUo-unsplash

Afgelopen week verscheen de 2023 editie van NMO Mediatrends en is nu gratis te downloaden. Het is een belangrijke informatiebron voor het bezit en het gebruik van diverse media en devices. Bij devicegebruik wordt o.a. ingezoomd op de consumptie van mediacontent zoals televisie, radio, streamingdiensten en diverse online activiteiten. Deze data worden verkregen via een combinatie van het Mediatrends Onderzoek (n=10.000, 13+) en informatie vanuit de bereiksonderzoeken. We delen hieronder alvast enkele interessante uitkomsten:

  • Er is een verdere toename in het uitgesteld kijken op televisie. Gemiddeld kijkt de Nederlander in 2023 per dag 100 minuten live. Het aandeel uitgesteld kijken steeg in 2023 naar 24%, wat overeenkomt met 32 minuten per dag.
  • 62% heeft een abonnement op Netflix, gevolgd door Videoland (28%) en Disney+ (23%).
  • 27% van de Nederlandse huishoudens heeft anno 2023 op ten minste vier VOD-diensten een abonnement. Dat was in 2022 nog 18%.
  • Het online luisteren is in 2023 met 2% verder toegenomen. Het aandeel van de onlinestreamingdiensten is daarbij verder vergroot.
  • Podcast luisteren is met 4% toegenomen naar 27%.
  • 10% maakt gebruikt van de KoboPlus leesdienst.
  • Onder de dagbladlezers komt ruim de helft via een abonnement aan de papieren editie (52%)
  • Het bereik van de zaterdageditie ligt gemiddeld 1,3 keer zo hoog als doordeweeks (voor sommige titels zelfs 1,5 keer)

Download hier het NMO Mediatrends rapport. 

share