netwerk van merkleiders

NMO-update: online bereikcijfers

naadir-shahul-GpyLtafx7F0-unsplash

Sinds de lancering vorig jaar van het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft NMO al verschillende nieuwe onderzoeken uitgebracht. Zo maken we al gebruik van de inzichten die de nieuwe NMO Printmonitor oplevert en kwamen in februari ook de luistercijfers uit het vernieuwde NMO Luisteronderzoek beschikbaar. In maart werd bovendien het rapport NMO Mediatrends 2022 gepubliceerd dat inzicht biedt in de ontwikkeling van het bezit en gebruik van devices, mediumtypen en verschillende platforms.

Verder kijkt de markt uit naar de nieuwe cijfers uit het NMO Kijkonderzoek die vanaf 28 augustus beschikbaar komen. Voor die tijd zullen  ook al de eerste cijfers uit het NMO Onlineonderzoek beschikbaar komen die het bereik van verschillende sites, apps en platforms in kaart zullen brengen.

Uitrol in fases

Het online medialandschap is natuurlijk erg gefragmenteerd met veel verschillende nationale en internationale spelers die verschillende vormen van advertising aanbieden: van displayvormen of video direct op de site tot display en videoboodschappen gekoppeld aan videocontent van de exploitant. Denk in dat laatste geval bijvoorbeeld aan pre-rolls en mid-rolls. Het nauwkeurig in kaart brengen van het bereik van al die vormen bij verschillende spelers heeft consequenties voor de mogelijkheden en meetmethodiek. Er is daarom gekozen voor een praktische uitrol in verschillende fases.

VINEX-deelnemers

De Vereniging Internet Exploitanten (VINEX), die opdrachtgever was van het Nederlands Online Bereiksonderzoek (NOBO), heeft veel ervaring met online metingen. Zij werken nauw samen met NMO om het NOBO te vervangen voor een uitgebreider en verbetert NMO Onlineonderzoek. Het bereik op basis van traffic op circa 320 websites en apps, afkomstig van zo’n 150 merken van de VINEX deelnemers, zal in de eerste fase van het NMO Onlineonderzoek worden gepubliceerd. Als alles meezit zullen deze cijfers ergens in de komende maanden beschikbaar komen.

Dataverzameling

Voor de dataverzameling wordt gebruikgemaakt van het hoogwaardige panel dat ook voor het NMO Kijkonderzoek wordt gebruikt. Het grote voordeel is dat hiermee ‘single source overlap’ ontstaat tussen tv-gebruik en online gedrag. In de praktijk betekent dit dat er bij huishoudens waar het televisiekijkgedrag wordt gemeten via de Peoplemeter, ook een routermeter is geplaatst bij het modem in het huishouden. Deze meter registreert van alle apparaten die aangesloten zijn op het wifi-netwerk het internetverkeer en brengt daarmee het bereik van websites en apps in kaart.

Overige fases

In de volgende fase van het onderzoek zal ook het bereik van video op basis van videostarts worden toegevoegd. De volgende grote stappen zijn het toevoegen van andere grote sites en platforms aan de meting, tezamen met een meting die ook het online buitenshuisgedrag meet. Dit gedrag wordt, net als het luistergedrag ten behoeve van het NMO Luisteronderzoek, passief gemeten via de MediaCell+ app die panelleden op hun mobiele telefoon hebben gezet. Deze app vangt niet alleen audiogeluid op om dit te koppelen aan radio-uitzendingen, maar de app registreert ook internetgedrag en overig appgebruik. Hiermee wordt het online panel in feite uitgebreid en krijgen we ook inzicht in online gedrag buitenshuis. De overlap met het luistergedrag zorgt hier voor single source-inzichten in cross-mediaal gedrag.

Vanuit bvA zullen we jullie via verschillende kanalen blijven informeren over ontwikkelingen en details van de NMO-onderzoeken.

 

 

share