Nieuwe Kijkonderzoek is live!
Media-effectiviteit
/
Als onderdeel van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) is op 28 augustus de eerste fase van het nieuwe kijkonderzoek gelanceerd. Hiermee is weer een belangrijke stap gezet op de roadmap richting vernieuwing en uiteindelijk cross-mediale inzichten.
Verbetering Kijkonderzoek
Het nieuwe NMO Kijkonderzoek brengt op verschillende onderdelen vernieuwing en verbetering. De technologie van de nieuwe kijkmeter, de People Meter 7, stelt ons in staat fijnmaziger en nauwkeurig te meten. Hierdoor worden sneller en meer kijktrajecten geïdentificeerd. Verder is de meter ook gebruiksvriendelijker wat de kwaliteit van de data ook ten goede komt.
De andere belangrijke elementen zijn de verbeterde representativiteit en de grotere omvang van het panel. Er is veel aandacht geweest rond het rekruteren van moeilijke doelgroepen zoals jonge mannen, lagere sociale klassen en mensen met een migratieachtergrond. Dit is een onderdeel waar bvA zich ook al jaren hard voor maakt. Doordat er op dit moment ook nog gerapporteerd wordt op ruim 1.650 huishoudens, 400 meer dan in het vorige onderzoek, is de datakwaliteit verbeterd. Bovendien zullen in de komende maanden nog eens 200 huishoudens toegevoegd worden vanuit het oude kijkerspanel. Met name op die moeilijke doelgroepen.
Gefaseerde uitrol
De lancering op 28 augustus is de eerste fase van het nieuwe NMO Kijkonderzoek. Dit deel biedt inzicht in het kijkgedrag op het grote televisiescherm. Door in de toekomst een koppeling te maken met gemeten internetverkeer kan het kijkonderzoek in de tweede fase gecomplementeerd worden met een totaalbeeld ten aanzien van video kijken op alle schermen in het huishouden. Dit is een gecompliceerd proces doordat hier ook gebruikgemaakt wordt van census data. De bedoeling is dat dit medio volgend jaar wordt geïntroduceerd.
In de laatste fase, fase 3, is het de ambitie om ook buitenshuis kijken toe te voegen aan het onderzoek. Dit kan vanuit het multimediapanel dat gebruikt wordt om de luistercijfers te verzamelen. Deze panelleden hebben een app op hun telefoon die ook appgebruik en internetgedrag op de mobiele telefoon registreert. Daarmee kan dus ook buitenshuiskijkgedrag worden toegevoegd aan het kijkonderzoek. Hiervoor loopt momenteel een proef.
Cijfers en webinar
Adverteerders die campagnes hebben lopen die over de transitiedatum van 28 augustus heen loopt, moeten zich realiseren dat dit enige consequentie heeft voor hun campagne-evaluatie. Voor deze campagnes kan een totaal cumulatief GRP-aantal gerapporteerd worden, maar geen totaal cumulatief bereik en contactfrequentie. Dit kan wel apart voor de periode t/m 28 augustus en erna. Daarnaast kan je mediabureau je eventueel nog inzicht geven in de vergelijking tussen het oude en het nieuwe onderzoek gedurende de periode t/m 28 augustus.
Wil je meer weten over de achtergronden van het nieuwe NMO Kijkonderzoek? Kijk dan hier ons webinar terug van 31 augustus i.s.m. NMO.
Als je op zoek bent naar of de implicaties van het nieuwe onderzoek op het tv-landschap dan raden we dit artikel aan op Adformatie.