netwerk van merkleiders

Mediatrends en nieuw kijkonderzoek vanaf 28 augustus

diego-gonzalez--I8lDurtfAo-unsplash

Sinds de lancering vorig jaar van het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (NMO), heeft NMO al verschillende nieuwe onderzoeken uitgebracht. Zo maken we al gebruik van de inzichten die de nieuwe NMO-Printmonitor oplevert en werd begin februari ook het nieuwe luisteronderzoek gelanceerd. Afgelopen week werd ook nog eens het nieuwe rapport NMO Mediatrends 2022 gepubliceerd. Dit onderzoek biedt inzicht in de ontwikkeling van het bezit en gebruik van devices, mediumtypen en verschillende platforms. Het is daarmee een belangrijke bron voor een gefundeerde mediastrategie.  

Op 28 augustus zal ook de eerste fase van het langverwachte nieuwe kijkonderzoek gelanceerd worden. Hierin zitten verschillende (technische) verbeteringen en op termijn zal ook het kijkgedrag via andere schermen dan het grote tv-scherm worden toegevoegd.  

Betrouwbaardere resultaten 

Het nieuwe onderzoek gaat ons meer betrouwbare cijfers opleveren. Een belangrijke reden hiervoor is dat er in meer huishoudens gemeten gaat worden. Waar we met het huidige onderzoek een meting uitvoeren onder 1.250 huishoudens, kunnen we vanaf 28 augustus de cijfers baseren op een nieuw panel van 1.650 huishoudens. Na de lancering zullen bovendien nog eens 200 huishoudens worden overgezet van het huidige panel naar het nieuwe panel. Dit wordt met name gedaan om moeilijk te werven doelgroepen zoals jongeren en mensen met een migratieachtergrond, beter vertegenwoordigd te krijgen in het panel. Hierdoor zullen naar verwachting vanaf januari 2024 de cijfers gebaseerd zijn op 600 extra huishoudens ten opzichte van nu. Dit maakt de cijfers nog meer betrouwbaar. 

Een andere belangrijke technische verbetering is het gebruiken van een nieuwe kijkmeter. Deze Peoplemeter 7 meet de kijkcijfers met een grotere nauwkeurigheid. Dat betekent dat kortere tijdtrajecten gemakkelijker geïdentificeerd kunnen worden. Verder is de nieuwe kijkmeter gebruiksvriendelijker waardoor respondenten zich gemakkelijker aan en af kunnen melden. Ook dit komt ten goede aan de betrouwbaarheid van de cijfers.  

Verschillen 

Met een nieuw onderzoek en een nieuw panel ontstaan altijd verschillen. Bij het nieuwe panel is dan ook enorm veel aandacht besteed aan de samenstelling van het panel. Hierdoor is de gemiddelde kijktijd naar het grote scherm voor zowel live kijken als uitgesteld kijken vrijwel identiek tussen de panels. Ook de kijkpatronen gedurende de dag lijken sterk op elkaar. Op de meeste momenten ligt de kijktijd van beide panels volledig met elkaar in lijn. Het nieuwe panel lijkt alleen in de vooravond iets meer kijktijd te registreren en later op de avond iets minder in vergelijking met het huidige panel. Wanneer je dieper gaat kijken, zoals bijvoorbeeld op programmaniveau, gaan er ongetwijfeld meer verschillen zijn. Dat is onvermijdelijk en ook volkomen logisch.  

Uitbreidingen in de toekomst 

Er komen verder belangrijke waardevolle toevoegingen aan in de toekomst. Behalve dat het kijkgedrag via de Peoplemeter 7 op het grote scherm wordt gemeten, staat in dezelfde huishoudens ook een router die het internetverkeer registreert. Hiermee kan het kijkonderzoek gecomplementeerd worden met een totaalbeeld ten aanzien van video kijken op alle schermen in het huishouden. Dit is fase 2 van het onderzoek en deze is in ontwikkeling.  

In de laatste fase, fase 3, is het de ambitie om ook buitenshuis kijken toe te voegen aan het onderzoek. Dit kan vanuit het multimediapanel dat gebruikt wordt om de luistercijfers te verzamelen. Deze panelleden hebben een app op hun telefoon die ook appgebruik en internetgedrag op de mobiele telefoon registreert. Daarmee kan dus ook buitenshuiskijkgedrag worden toegevoegd aan het kijkonderzoek. Hiervoor loopt momenteel een proef. 

Speciaal ingelast webinar op 6 april 

Op donderdag 6 april organiseren we van 9.00-10.00 uur in samenwerking met NMO een speciaal ingelast webinar. In dit webinar is speciale aandacht voor het recent gelanceerde luisteronderzoek en word je ook op andere onderwerpen binnen NMO bijgepraat zoals het online bereikonderzoek en de route naar crossmediaal bereik. Meld je nu hier aan.   

share