Gepubliceerd op: 27 juni 2025

bvA blij met duidelijkheid overname RTL door DPG

  • ACM
  • Media
  • Mediakanalen

bvA is blij dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) - na zorgvuldige overwegingen - tot een besluit is gekomen over de voorgestelde overname van RTL Nederland door DPG Media. Zoals wij eerder hebben aangegeven, staan wij positief-kritisch tegenover deze ontwikkeling. De combinatie van twee sterke mediamerken kan adverteerders nieuwe mogelijkheden bieden, maar brengt ook risico’s mee voor het adverterend bedrijfsleven.

Fusie RTL DPG

Positief over behoud van pluriform medialandschap en crossmediale innovatie

Allereerst ziet bvA dat de nieuwe combinatie het potentieel heeft om een krachtige, lokale tegenhanger te vormen voor de dominante internationale platformen. Het is in de ogen van bvA van cruciaal belang dat merken in een kwalitatieve en veilige context hun doelgroepen kunnen bereiken. Een sterk en pluriform lokaal medialandschap is daarvoor essentieel. Daarom onderschrijven wij als bvA het belang van de aanvullende eisen  van de ACM, die dienen om kwaliteit en pluriformiteit in de toekomst te garanderen.

Daarnaast ontstaat dankzij het brede portfolio van de nieuwe combinatie ruimte voor innovatieve crossmediale proposities, waarmee adverteerders hun doelgroepen effectiever en efficiënter kunnen bereiken. Ook zullen op termijn crossmediaal bereik en frequentie beter gestuurd kunnen worden, met voordelen voor zowel merken als consumenten.

Kritisch over risico’s op machtsconcentratie en inperking van keuzevrijheid

Tegelijkertijd blijven wij als bvA scherp op de risico’s die een dergelijke marktfusie met zich meebrengt. Door de samenvoeging ontstaat een partij met een dusdanig sterke marktpositie dat adverteerders er in de praktijk moeilijk omheen kunnen. De ACM heeft zorgvuldig onderzoek naar gedaan naar de kans dat gedwongen winkelnering ontstaat, prijzen sterk verhoogd worden en/of het aanbod sterk versobert. Zij heeft geconstateerd dat deze risico’s beperkt zijn.

Oproep aan ACM en belang voor de sector

bvA roept de ACM op om ook na de goedkeuring actief te blijven monitoren of de marktwerking en pluriformiteit voldoende gewaarborgd blijven. Alleen dan kunnen de voordelen van deze fusie daadwerkelijk tot hun recht komen zonder ten koste te gaan van de belangen van adverteerders en consumenten.

bvA blijft de ontwikkelingen nauwlettend volgen en blijft zich namens Nederlandse adverteerders actief inzetten voor een gezond en evenwichtig medialandschap in Nederland.

Meer nieuws

Bekijk alles