In de Pitchcode 2025 maken brancheorganisaties van opdrachtgevers, marcom-, media en ontwerpbureaus concrete afspraken over transparante briefings, gedragsregels en honorering voor pitches.
Op 29 september hebben wij als bvA, samen met VIA, DDA, IDEA, BNO, DDMA en PMA, de Pitchcode 2025 ondertekend bij Felix Meritis in Amsterdam. Een bijzonder moment, want voor het eerst staan de brancheorganisaties zó duidelijk gezamenlijk achter dezelfde spelregels.
Belang voor merkleiders
De meeste adverteerders hebben niet vaak te maken met pitches, want het wisselen van bureau doe je niet zomaar. Maar áls je dan een pitch uitschrijft, is het belangrijk dat het proces verantwoord, eerlijk en transparant verloopt. Omdat daarmee de basis gelegd wordt voor een goede relatie tussen jou als opdrachtgever en het nieuwe bureau.
Er is overtuigend bewijs dat dit soort relaties tot creatievere campagnes en betere business resultaten leidt. Als ‘netwerk van merkleiders’ zijn wij dan ook ongelooflijk blij met de totstandkoming van deze nieuwe pitchcode.
Duidelijke guidelines
De Pitchcode voorziet onder meer in een duidelijke guideline voor het opstellen van de briefing, het aantal deelnemers aan de pitch, de pitchvergoeding en het intellectueel eigendom. Daarnaast zijn er duidelijke principes met betrekking tot het nemen van verantwoordelijkheid door de betrokken partijen, het bieden van transparantie en het toezicht op een eerlijk pitchproces.
Voor iedereen beschikbaar
De Pitchcode 2025 is hier te downloaden en via een QR-code die breed gedeeld wordt binnen de verschillende marcom-netwerken. Daarnaast is de code permanent beschikbaar via de homepage van FONK magazine.
De Pitchcode is tot stand gekomen op initiatief van FONK magazine en namens de pitchbegeleiders onderschreven door 3MO.