netwerk van merkleiders

bvA betreurt tussentijdse prijsverhogingen Ad Alliance en Talpa Network

GettyImages-904539374

bvA betreurt dat Ad Alliance en Talpa Network nogmaals hun TV- tarieven verhogen in reactie op de al lang zichtbare daling van lineaire kijktijd. Maar ook betreuren we het dat de rekening voor de veranderingen in het kijkgedrag uitsluitend bij ons als adverteerders wordt gelegd.

Al jaren is er sprake van een daling van de lineaire kijktijd. Dat is niet alleen slecht voor de TV- zenders, maar ook voor adverteerders die steeds moelijker hun doelgroepen kunnen bereiken. Het tegengaan van de daling en het vinden van oplossingen is dan ook een gezamenlijk belang. Wij betreuren het daarom dat Talpa Network en Ad Alliance uitsluitend aan de prijsknop draaien, zonder te komen met ideeën voor innovaties die de hoeveelheid TV-GRP’s zouden kunnen uitbreiden.

Geen trendbreuk

Afgelopen week bevestigde NMO dat het nieuwe NMO-Kijkonderzoek de dalende trend op een juiste manier laat zien. Meer specifiek: door de panelupdate in augustus ’23, met een eenmalige daling als gevolg, geven de kijkcijfers die vanaf eind augustus aan de markt zijn geleverd het Nederlandse kijkgedrag correct weer. In de cijfers vanaf september is dus geen sprake van een trendbreuk. Daarom verbaast het ons dat deze zenders, die de dalende trend al in het vierde kwartaal van 2023 konden zien, nu opnieuw met prijsverhogingen komen, bovenop de verhogingen die al per januari 2024 werden doorgevoerd.

bvA-analyse brengt gevolgen voor adverteerders in kaart

bvA deelt ieder jaar in december een analyse van het commercieel beleid van de TV-exploitanten met haar leden. Daarin wordt aangegeven wat de aanpassingen in de verschillende proposities zijn en wat de impact daarvan is voor adverteerders. Naar aanleiding van de aankondigingen van Ad Alliance en Talpa Network zullen wij deze analyse opnieuw uitvoeren en delen met onze achterban. Het is vervolgens aan de individuele adverteerders en hun bureaus om met de zenders tot overeenstemming te komen over de prijzen voor 2024.

Innovatie noodzakelijk

Het is duidelijk dat de verandering van het lineaire kijkgedrag leidt tot aanpassingen in de proposities, maar TV-exploitanten kunnen niet oneindig tarieven blijven verhogen. TV is voor veel merken nu nog een effectief kanaal om hun doelgroepen te bereiken, maar er komt een moment dat die effectiviteit niet meer betaalbaar is. Daarom roepen wij de exploitanten op tot terughoudendheid in het prijsbeleid en te komen met oplossingen om de trend te keren en de GRP-voorraad uit te breiden. Als adverteerders denken wij daar graag over mee.

 

 

share